Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startup van het Jaar 2020

Orderchamp

Wat: marktplaats voor retailers
Wie: Joost Brugmans (31), Ruud Stelder (32), Max Verduyn (32), Menno Wolvers (28), Dennis Cuijpers (31)
Sinds: 2019
Funding: 3 miljoen euro
Website: orderchamp.com

Ruud Stelder? Dat was toch die altijd-strak-in-het-pak-founder van webwinkelsoftware-aanbieder SEOShop, die de tent in 2015 verkocht aan de Canadezen van Lightspeed? Juist, ja. Na een paar jaar te hebben rondgelopen op het nieuwe Lightspeed-kantoor in Amsterdam, vond Stelder het wel mooi geweest: zijn baan bij het bedrijf van de immer glimlachende Canadees Dax Dasilva zegde hij op en hij ging weer doen waar hij het beste in is: ondernemen.

Stelder (links op foto) begon – samen met Joost Brugmans, Max Verduyn, Menno Wolvers en Dennis Cuijpers – te werken aan Orderchamp, een b2b-marktplaats voor winkeliers en merken, waarmee zij de groothandel naar het digitale tijdperk brengen. Winkeliers die bij Orderchamp inkopen, krijgen à la Netflix aanbevelingen te zien op basis van hun koopgedrag. Naarmate meer winkeliers zich aanmelden, wordt dat algoritme steeds beter. Zo wil Orderchamp de hoeveelheid overstock, oftewel producten die bij winkeliers onverkocht op de plank blijven liggen, terugdringen. Orderchamp werd afgelopen najaar Startup van de Week bij Sprout.

Maker-revolutie

Wholesale inkopen gebeurt wereldwijd veelal via beurzen en vertegenwoordigers”, verduidelijkt Brugmans, die ceo is geworden bij Orderchamp. “Wij vertalen dit in een online platform. Het winkellandschap verandert. Wij geloven dat zelfstandige winkels zich van de massa kunnen onderscheiden door een uniek productaanbod. Door de ‘maker-revolutie’ zijn er meer merken dan ooit tevoren. Er zijn echter veel inefficiënties in het huidige wholesale-model, waardoor deze merken moeite hebben met het vinden van de juiste verkoopkanalen. Retailers vinden het daarnaast lastig om bijzondere producten te ontdekken. We willen leveranciers en winkeleigenaren van over de hele wereld in staat stellen om samen te werken en op elkaars succes voort te bouwen.”

Het idee blijkt potentie te hebben: afgelopen najaar kregen Stelder en Brugmans een investering van 3 miljoen euro van geldschieter henQ. De heren hebben inmiddels ruim twintig man voor zich werken. Wat kan een mens nog meer wensen, zou je zeggen. Nou, Brugmans heeft op die vraag direct een antwoord, zo blijkt: “Ons langetermijndoel is dat 20 procent van het totale Europese inkoopvolume via Orderchamp gaat”.