Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2020

The Flower Farm

Wat: Margarine zonder palmolie
Wie: Marcel van Wing (55) en Erik Bras (57)
Sinds: 2019
Funding: geen
Website:  theflowerfarm.nl

Ze zijn de Tony’s Chocolonely van de margarine: de activistische ondernemers Marcel van Wing (55) en Erik Bras (57) van duurzaam margarinemerk en oud-Startup van de Week The Flower Farm. De margarinebranche werkt massaal met palmolie en voor de productie daarvan worden niet zelden regenwouden gekapt in derdewereldlanden. Dit is slecht voor het klimaat en de biodiversiteit. Van Wing en Bras vonden een manier om dit ingrediënt uit te bannen.

In plaats van palmolie maken ze gebruik van sheaboter, gewonnen uit pitten van vruchten die men in Afrika onder karitébomen opraapt. De kostprijs van de margarine van de twee is door de methode Van Wing-Bras wel acht keer zo hoog als die van normale boters, maar de ondernemers zijn erin geslaagd de verkoopprijs níet hoger uit te laten vallen dan die van concurrenten. Dit doen ze door in te leveren op hun marges.

Massaproduct

Minder winst dus voor de vennoten, maar het doel heiligt de middelen: een duurzaam product naar de massa brengen. Goed, waar vind je de massa? Vergeet ecosupers als de Marqt en de Ekoplaza, daar shoppen Jan Rap en zijn maat niet. The Flower Farm kwam bij zijn lancering afgelopen nazomer dan ook meteen te liggen in de schappen van Albert Heijn, Plus, Coop, de Jumbo, Deka, Deen en de digitale schappen van Picnic. Impact maak je immers pas als je daar ligt waar iedereen winkelt, is de filosofie van de heren.

Dat de macht van de vermogende palmoliebranche ver reikt, bleek al snel, toen de Reclame Code Commissie (RCC) de disruptieve startup op de vingers tikte, na onder meer een klacht van de branche dat er ook gecertificeerde palmolie bestaat – zo’n 20 procent van de markt. Volgens de startup is er echter óók voor dit type palmolie juridisch veel ruimte om alsnog te ontbossen. 

De palmoliebranche kreeg gelijk van de RCC en daarmee verloor The Flower Farm de eerste slag. De strijd lijkt echter nog lang niet gestreden, want de kuipjes van The Flower Farm gaan als warme broodjes over de toonbank van supermarkten door heel Nederland. Het bedrijf geeft bovendien met de positionering, pricing en hypersnelle opschaling van zijn product een prachtig voorbeeld voor groene B2C-ondernemers. De les uit het avontuur van The Flower Farm is dan ook: duurzaam hoeft niet duur te zijn.