Afgelopen jaar kreeg de Nijmeegse startup Proforto al de Thuiswinkel Award uitgereikt voor beste startende webwinkel van Nederland. In september kreeg de webshop van oprichters Jelle Gudden en Rik Burgersdijk een half miljoen aan groeigeld.
Proforto levert – beschermende – bedrijfskleding. Een markt met een potentie in Nederland van 800 miljoen euro omzet per jaar. De manier waarop dat geld nu wordt uitgegeven biedt kansen volgens de ondernemers. Van de uitgaven aan werkkleding gaat met 20 miljoen maar een fractie over de online toonbank.
Om kosten te besparen hanteert het bedrijf geen voorraden. Door een samenwerking met tientallen leveranciers worden bestellingen direct doorgezet en kan de webshop 200.000 producten aanbieden.
In 2016 wordt de financiering gebruikt voor expansie in Europa en om sprongen te maken binnen de zorgsector. Waar de Nijmegenaren nu het meeste van hun omzet halen uit de kleding voor de bouwsector zien ze een groei aankomen binnen de zorg, doordat particulieren hun eigen budget in die sector mogen gaan besteden. Wie de investeerders zijn is niet bekend gemaakt.