[VOTEBUTTON GROUP=”Startup van het Jaar” ITEM=”Speakap”]
Het is voor bedrijven effectiever te communiceren binnen een sociaal netwerk, waar alle medewerkers kunnen brainstormen, overleggen en bestanden delen. ‘Communicatie wordt zo niet alleen simpeler en goedkoper, ook levert het meer waardevolle kennis en informatie op’, zegt Van der Vlist (foto links).
Speakap is niet de eerste die op dat idee gekomen is: de dienst neemt het onder meer op tegen Yammer, dat voor liefst 1,2 miljard dollar is gekocht door Microsoft. Een andere concurrent is Podio, eveneens in 2012 overgenomen door softwaregigant Citrix. Dat maakt het een erg grote uitdaging om hun ambitie waar te maken als enterprise social network: Van der Vlist en Van der Mijl willen namelijk de grootste speler in Europa worden. Eenvoud in gebruik is een van de wapenen die ze daarvoor inzetten tegen de grote Amerikanen.
Daar is wel geld voor nodig, en dat komt er ook. In september haalde Speakap nog 9 ton op bij vijf investeerders. Sinds die maand is het ook live gegaan. Bij de distributie van de Yammer-killer helpen ook strategische partners, die in bijvoorbeeld de retailbranche al een positie hebben met bedrijfssoftware. Speakap verdient uiteindelijk aan gebruikers die alle toeters en bellen willen inzetten. Die betalen tot 3 euro per gebruiker per maand.
Lees hier hun volledige pitch, plus het oordeel van een investeerder