Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Bas Bakker (Head of Credit Risk Retail & SME Banking bij ABN Amro)

Bas Bakker (1982) begon na zijn studie Economie aan de UvA in 2005 als trainee bij ABN Amro en misschien klinkt het ouderwets, 15 jaar later heeft hij nog steeds dezelfde werkgever. Dat zegt weinig over de flinke hoeveelheid verschillende functies, opleidingen (hij studeerde onder meer cum laude af in insolventierecht) en vooral de drive die hem kenmerkt. ‘Ik haal graag het beste uit mezelf en mijn omgeving. Ik ben kritisch ten opzichte van mezelf maar misschien nog belangrijker: ik kan ook goed relativeren.’

Zijn kennis van het faillissementsrecht bracht Bakker jaren in de praktijk als Director Financial Restructuring & Recovery International, daarna ging hij de teams aansturen die verantwoordelijk zijn voor credit risk management: het beoordelen en monitoren van de kredietportefeuille van ABN Amro en de risico’s die de bank daarmee loopt. Tijdens die periode heeft hij een Risk innovatie lab opgezet om de bank te verbeteren, vooral voor haar klanten. Sinds 2019 is Bakker hoofd van de risico-afdeling die de leningen aan (vermogende) particulieren en MKB-bedrijven bewaakt. ‘Van nature kijk ik altijd naar het grotere geheel en de strategie, waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Na verloop van tijd ben ik er achter gekomen dat deze eigenschap niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is, het heeft mij denk ik erg geholpen In mijn carrière.’

Volgens hem is de next generation manager meer dan de vorige generatie gericht zijn op ontwikkeling van goed werkende teams en teamleden. ’Die zal zoeken naar optimale inzet van  kwaliteiten en focus op doorontwikkeling, ook al is dat voor de werknemer buiten het team, de afdeling of zelfs het bedrijf.’ We gaan ook naar een vrijere invulling van hoe en wanneer we werken. ‘We gaan toe naar een tijd van outputgedreven werk,  met meer verantwoordelijkheid bij de teams en medewerkers zelf. Het wordt steeds minder belangrijk om van 9 tot 18.00 op kantoor te zitten.’

Ook het ideale bedrijf van Bakker heeft die aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en is outputgedreven. ‘Er moet een positieve maatschappelijke impact zijn vanuit de kern van het bedrijf, en mensen moeten ook tijd kunnen vrijmaken voor vrijwilligersverlof om de samenleving te helpen.’

Bakker is zelf enthousiast over een project dat hij via Impact Matters doet voor het Leger des Heils: onderzoek naar het opzetten van een bedrijvennetwerk dat de organisatie rond Haarlem zou kunnen ondersteunen. ‘Ik leer veel bij de bank. Maar ben de laatste tijd ook steeds meer bezig met ideële projecten en met de vraag wat ik voor anderen kan betekenen‘, zei Bakker daarover op de website van Impact Matters.