‘Een schot in de roos’, zo noemt de familie Van Eerd de overname van restaurantketen La Place uit de failliete boedel van warenhuis V&D. De omzet in de La Place-filialen steeg in 2016 met 12 procent, tot 103 miljoen euro. De tweede supermarkt van Nederland heeft over de omzet sowieso weinig te klagen. Die was in 2016 met 6,7 miljard euro 7 procent hoger dan het jaar ervoor. Het familiebedrijf richt zijn pijlen nu op de grootstedelijke klant. Kleine ‘gemakswinkels’, die elementen van Jumbo (snelle boodschappen) combineren met elementen van La Place (verse kant-en-klaar maaltijden) moeten een eind maken aan de ‘alleenheerschappij’ van AH in de grote steden.
Ondertussen zet de familie Van Eerd vol in op het uitbreiden van de online besteldienst. Daarom hebben ze in Nieuwegein een groot stuk land aangekocht waarop een volledig geautomatiseerd distributiecentrum moet komen. Slecht nieuws voor de distributiemedewerkers van Jumbo die op de barricaden staan voor meer loon.