Bol.com blijft in 2016, net als de jaren ervoor en naar eigen zeggen heel bewust, verlies maken. Samen met eigenaar Ahold investeert de webwinkel flink in de snelle en gratis levering van producten. De omzet heeft er in elk geval niet onder te lijden, integendeel. Bol.com haalde in 2016 een recordomzet van meer dan 1 miljard euro. Daarmee steekt het concurrent Coolblue de loef af.
Het bedrijf wordt steeds meer een online marktplaats, waarop iedereen zijn producten kan verkopen. Volgens topman Daniël Ropers een win-winsituatie voor alle partijen. Verkopers betalen een commissie van 5 tot 25 procent over de verkochte producten en een euro bemiddelingskosten. ‘Dat geld hoeven ze niet aan advertenties op Google te spenderen.’ Maar het is een risico voor de reputatie van Bol.com. Want hoe voorkom je bijvoorbeeld dat er namaakproducten op je platform staan? De consument vindt het allemaal best: op 19 december 2016 verwerkte Bol.com een half miljoen bestellingen. De drukste dag ooit.