Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovator of the Year 2014

John van der Ent

Bedrijf Etam Groep
Functie Ceo
Sinds 2012

Volgens John van der Ent zit de Nederlandse retail middenin een ‘tweede revolutie’. De eerste revolutie was introductie van zelfbediening door Albert Heijn (lang, lang geleden). De huidige revolutie wordt gedreven door klanten, die zowel in de fysieke winkels als in de webshops de volledige controle opeisen. Ze weigeren zich door een winkelier te laten voorschrijven hoe, waar en wanneer ze een aanschaf kunnen doen. Ze accepteren geen grenzen tussen on- en offline en willen te allen tijde kunnen communiceren met de verkoper. 

Revolutionaire tijden vragen om revolutionaire leiders. Van der Ent lijkt de juiste man voor de job. Bij zijn aantreden in 2012 kreeg hij de opdracht mee om de Etam Groep, bekend van de winkels Miss Etam en Promiss, om te vormen van een 100 procent fysieke retailer in omnichannel-organisatie. Die opdracht greep hij met beide handen aan. Sindsdien volgen de innovaties elkaar in hoog tempo op. Zo kwam er een ‘Total Retail Ecosysteem’, wat onder meer betekent dat de verkoopafdeling totaal verantwoordelijk werd voor de on- en offline verkopen per postcodegebied. Onder de projectnaam ‘nooit meer nee’ kreeg al het winkelpersoneel een tablet waarmee het gehele assortiment van Miss Etam en Promiss altijd op elk moment voor de klant beschikbaar en direct bestelbaar is. Van der Ent legt uit: ‘In de winkel hangt een witte blouse in maat 42. De klant wil die in het blauw. Door middel van de tablet kan de blauwe blouse online georderd worden. De klant betaalt in de winkel en krijgt de keuze het artikel de volgende dag in een winkel op te halen of thuisbezorgd te krijgen. Gevolg: niemand ziet online meer als een bedreiging, maar als super kans!’

De reorganisatiekosten die gepaard gingen met de door Van der Ent ingezette transitie drukte voorgaande jaren de winst. In het boekjaar 2014/15 verwacht de ceo weer een positief resultaat. Van der Ent: ‘Stilstand is achteruitgang. Innovatie is een van de pilaren van duurzame continuïteit van je bedrijf.’