Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantjes 2015

Michel Claassens

Bouwjaar 1971
Is Hoofd Digitale Marketing bij Philips Lighting
Goudhaan in 2015
Opleiding Industriële Marketing (Hogeschool Den Bosch)

Michel Claassens was de eerste die een database gedreven website ontwikkelde bij Philips, eind jaren negentig. Die werkgever blijkt een rode draad in zijn carrière, ondanks uitstapjes buiten de deur (naar bijvoorbeeld naar GN Great Nordic). Claassens vervult verschillende functies bij het elektronicaconcern, waaronder die van hoofd internetdivisie Components. Voor de semiconductordivisie leidt hij het wereldwijde internetteam en maakt hij de spin-off van die divisie naar NXP mee. Claassens gaat mee met NXP en leidt de digitale transformatie binnen het bedrijf waarbij online voor het eerst wordt ingezet als verkoopkanaal.

Twee jaar geleden wordt hij weer teruggevraagd door Philips. Daar jaagt hij nu als hoofd Digitale Marketing bij de lichtdivisie de online verkopen aan. Een enorme klus, omdat er binnen deze tak tot dan toe nog nauwelijks is geïnvesteerd in online verkoopkanalen. Met de splitsing van de lichttak in zicht, begin 2016, werkt Claassens hard aan het opzetten van een nieuwe wereldwijde digitale organisatie voor de divisie.

Het meest trots is hij op het opzetten van een nieuw enthousiast, dynamisch team, en de groei in online sales aan de consumentenkant. Die laatste zijn sinds zijn komst verviervoudigd. Claassens is in zijn vrije tijd een fervent surfer. 'Als je surft ben je voortdurend bezig met timing, en focus op de juiste golf. Ook als je werkt in een grote internationale organisatie moet je focus hebben. Pas als je een duidelijk beeld hebt waarvoor je moet gaan, maak je de meeste impact.'