Bouwjaar 1971
Is Global vice president dishwash bij Unilever
Goudhaan in 2012, 2013
Opleiding MBA aan de Rijksuniversiteit Groningen
Ze heeft al een lange carrière bij Unilever achter de rug en vloog als marketeer van het concern de hele wereld over. Zo was Hanneke Willenborg van 2003 tot 2005 marketing manager voor Unilever Russia en was ze als global 'great brand mother' van Ben & Jerry's in Vermont (Amerika) verantwoordelijk voor de lancering van de ijssmaak 'Yes, Pecan!', net nadat Obama voor de eerste keer president van de Verenigde Staten werd in 2008. Ook lanceerde ze het beroemde Ben & Jerry's-merk in Australie en Japan. Van Willenborg was nauw betrokken bij de Haagse en Amsterdamse lunchcafé's van Bertoli aan het begin van deze eeuw. Een marketingstunt die overigens geen lang leven beschoren was. Binnen vijf jaar werden de tentjes gesloten, maar door het initiatief werd het Italiaanse merk wel stevig neergezet op Nederlandse bodem. Inmiddels woont en werkt ze sinds de zomer van 2012 in Italie, als global vice-president van de afwastak van Unilever.
bouwjaar 1971
is Great Brand Mother Ben & Jerry’s, Unilever
“Het belangrijkste dat ik hier heb geleerd”, zegt Hanneke Willenborg, “is dat ik tegenwoordig elke beslissing eerst bekijk door drie lenzen. De eerste is dat het product zelf goed moet zijn, de tweede dat het financieel moet kloppen en de derde dat het op maatschappelijk verantwoorde wijze tot stand gekomen moet zijn.”
Wat dat betekent? “We noemen dat hier Caring Capitalism. En dat betekent dat iedereen die bij de fabricage van ons ijs betrokken is er beter van moet worden.”
Na voor Unilever in Rusland en Italië te hebben gezeten, werd ze in 2008 gevraagd om in het Amerikaanse Burlington ‘Great Brand Mother’ te worden van Ben & Jerry’s, oftewel eindverantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van het ijsmerk. Ze twijfelde geen moment. “Zo’n prachtig merk, dat kon ik niet laten lopen.”