Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2015

Tropicare

Opgericht door: Arnoud Aalbersberg
In: 1992, Almere
Eigenaren: Arnoud Aalbersberg
Game: meditech
Product: productie van testers voor (tropische) tekenbeten
Cijfers: 6,5 miljoen omzet in 2014

Profiel
Tropicare is een bedrijf met een hoger doel: een malariavrije wereld in 2030. Wordt op dit moment echter groot met een test die in 20 minuten kan vertellen of je door een gevaarlijke teek bent gebeten. De Europese marktleider op het gebied van reisproducten als insectenafweermiddel en klamboes is nu al goed voor een miljoenenomzet. En dan moet de verovering van Amerika nog beginnen…

Waarom gamechanger?
Aalbersberg: 'Ons bestaansrecht is weg als wij alle anti-muggenmiddelen proberen te slijten. Wij zijn vanaf ons begin in 1992 vol overgave bezig niet vanuit het product of assortiment te verkopen, maar vanuit gezondheidsrisico's die door vectoren (bijvoorbeeld muggen en teken) worden overgebracht. Daar de beste, meest innovatieve oplossing voor te vinden (informatie, educatie of een product). Tegelijkertijd doneren we 1 procent van onze omzet aan projecten om malaria uit de wereld te helpen. Dat maakt dat ons merk bestaansrecht heeft. Laatste wapenfeit is het onderwerp Stop de Teek, waarbij wij proberen de misverstanden over teken en de ziekte van Lyme uit de wereld te helpen. Met de introductie van onze Care Plus Tick-Test hebben zo'n product in handen, waarmee wij nu ook de Amerikaanse- en Canadese markt gaan veroveren'.

Wat is jullie verdienmodel?
Aalbersberg: 'Het verdienmodel van Tropicare nu is een verkoopmarge op de eigen producten. Het verdienmodel gaat echter steeds meer naar on-line, waarbij de reizigerscommunity binnenkort volledig wordt bijgestaan in de reizigersvoorbereiding en daar wellicht voor gaat betalen in ruil voor premium service.'

Toekomstige groei?
Aalbersberg: 'De strategie van Tropicare gaat naar minder footprint in de productielijn, meer online binden van de reizigers en megastappen dichterbij ons grote harige doel (BHAG): een malariavrije wereld in 2030.'

Concurrentie?
Aalbersberg: 'Op productniveau zijn dat hele grote partijen, zoals SC Johnson. Op assortimentsniveau hebben we en vergelijkbare speler in de UK: Lifesystems. Op conceptniveau (informatie, educatie, producten) hebben we geen concurrent.'