Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2013

Vincent Alkema en Jos Venema

Bedrijf: Op=Op Voordeelshop

Game: Voordeelwinkels

Omzet: Willen ze niet zeggen

Sinds: 2009

A-merken tegen de laagste prijzen, dat is in het kort de Op=Op-formule van Vincent Alkema en Jos Venema. Dit jaar groeit het concern naar 80 winkels, waarbij ze in elke provincie van Nederland aanwezig zijn. Wat ze doen? Vanuit heel Europa restpartijen van fabrikanten opkopen, met name op het gebied van drogisterijartikelen, wasmiddelen en reinigingsproducten, en die gemiddeld 43 procent goedkoper aanbieden dan concurrenten als Kruidvat, Etos en Trekpleister. Bovendien verkopen ze alles onder een vaste prijs. En hoe meer je koopt, hoe meer korting je krijgt. Koop je één fles Palmolive-shampoo, betaal je 1,25. Koop je er drie, betaal je drie euro. Totdat Alkema en Venema in 2009 de formule kochten van de toenmalige eigenaar, was Venema leverancier van het concern. De eerste Op=Op Voordeelshop opende zijn deuren in 1997 in Klazienaveen en in 12 jaar breidde het bedrijf zich met name in het oosten en noorden van het land uit naar 21 winkels. 'Sinds wij de formule kochten hebben we nagenoeg elke maand een winkel geopend en het zou mooi zijn als we in 2014 de 100 aantikken', zegt Venema.