Bedrijf: Coolblue
Game: Online retail
Omzet: 240-245 miljoen euro (2012)
Sinds: 1999
De officiële doelstelling van webshopgigant Coolblue is het behalen van de hoogste Net Promotor Score. Deze fixatie op klanttevredenheid is niet zonder succes, want de score ligt inmiddels op 66, maar Coolblue zorgt voor meer dan tevredenheid alleen. Het bedrijf heeft 294 verschillende specialistische webshops, wat neerkomt op 294 online verkooppunten die alle fysieke retailers in Nederland doen sidderen. Jaarlijks groeit het bedrijf met zo’n 45 procent en dat doet het niet eens alleen op internet: Coolblue heeft al zeven fysieke winkels geopend. Ook opvallend: het bedrijf, dat door drie vrienden waaronder huidig ceo Pieter Zwart is opgericht, is een privaat bedrijf zonder vreemd kapitaal. De komende jaren wil Coolblue doorgroeien naar een omzet van 1 miljard, voornamelijk door de spelregels van de retailgame ook in onze omringende landen te herschrijven.