Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2013

Marc van Wanroij

Bedrijf: Keesmakers

Game: Kaas

Omzet:  >1 miljoen euro (2012)

Sinds: 2009

Kees is geen kaas. En dat is het innovatieve. Want kaas mag dan het meest geliefde broodbeleg van de natie zijn, het is niet per definitie gezond. Het Voedingscentrum haalde kaas zelfs uit het beeld van de Schijf van Vijf. Marc van Wanroij en Gijs Jansen ontwikkelden daarom Kees, een ‘kaas’ met 60% minder verzadigde vetten, 30% minder zout en een smaak die vrijwel identiek is aan gewone kaas. In Sprout vertelde Marc van Wanroij over de ontstaansgeschiedenis van Kees. ‘Ik werkte op dat moment voor een leverancier in plantaardige oliën en vetten. Ik bedacht dat het een gigantisch succes kon zijn om de dierlijke vetten in kaas volledig te vervangen door plantaardig vetten. Zeker als het op ambachtelijke manier geproduceerd wordt zonder kunstmatige toevoegingen. We onderzochten het gedrag van melkvet, chemisch en fysisch. Welke functie heeft het precies en kun je een plantaardig vetmengsel vaststellen dat zich hetzelfde gedraagt?’ Het resultaat is een kaas die geen kaas mag heten. En een bedrijf dat de traditionele kaasmakers aanvalt op hun zwakke kanten: zout en vet. Cholesterolbommen in plakjes op brood, Kees is dat dus niet. En dus schiet de omzet omhoog: In 2012 vertienvoudigde die.