Bedrijf: De Vegetarische Slager
Game: Vleesvervangers
Omzet: 3 miljoen euro (2013, verwacht)
Sinds: 2008
Een jaar geleden hadden ze nog maar 50 verkooppunten, intussen zijn dat er 600. Door een samenwerking met Delhaize groeit het bedrijf door naar meer dan 1.000 verkooppunten. De Vegetarische Slager is een bedrijf dat zich richt op mensen die houden van vlees en het niet willen missen. Dus ziet gehakt eruit als gehakt en zien bitterballen eruit als bitterballen. De producten worden ontwikkeld met topkoks, kunstenaars en wetenschappers. Zo worden de kroketten bijvoorbeeld gemaakt door een ambachtelijke krokettenmaker. Oprichter Jaap Korteweg: 'In vergelijkende tests scoort ons sojavlees beter dan echt vlees. Je kunt er echt goed iemand mee voor de gek houden.' Het doel: al het vlees uit de bio-industrie vervangen. 'Dat is haalbaar', zegt Korteweg, van oorsprong biologisch akkerbouwer. Hij heeft er alle vertrouwen in. 'Nu is de innovatieve techniek nog kostbaar, maar binnen 5 jaar is ons vlees goedkoper dan bio-industrievlees. Als we gaan dalen in de prijs, kan de vraag exploderen.' De grondstoffen en machines zijn het punt niet, daarmee kan de productie in korte tijd worden verveelvoudigd. Dus zodra er meer vraag komt van de consument, kan de Vegetarische Slager erop inspringen. Het buitenland gaat hard. Er wordt geëxporteerd naar Engeland, België, Canada, de Verenigde Staten. En binnenkort gaat Jaap Korteweg op handelsreis naar Duitsland. In Amsterdam ging onlangs ook een eigen winkel open, na het eerste filiaal in Den Haag. Stappenplannen, daar doet De Vegetarische Slager niet aan. 'Het is één grote stap, met als inzet de concurrentie met de bio-industrie.'
Tekst Sara van Gorp