Bedrijf: Nederlandse EnergieMaatschappij
Game: Energie
Omzet: 362 miljoen euro (2012)
Sinds: 2005
Toen alle energiemaatschappijen hun kaarten op groen en duurzaam zetten, dook er ineens – bijna uit het niets – een partij op die het over een andere boeg gooide: goedkoop! Dat de Nederlandse Energiemaatschappij even groen (of niet-groen) is als zijn concurrenten maakt daarbij niet eens zoveel uit, het gaat om de snaar die geraakt werd. En die loopt bij de Nederlander nog altijd via de portemonnee, zo voelden oprichters Pieter Schoen en Harald Swinkels haarfijn aan. Met Natasja Froger, Maurice de Hond, Frans Bauer en Johan Derksen werd de boodschap via tv veelvuldig uitgedragen. En met succes. Met trots nemen de oprichters twee Loden Leeuwen in ontvangst, voor meest irritante tv-reclame. Laughing all the way to the bank: met een omzet die in een luttele 5 jaar groeide van nagenoeg 0 tot 362 miljoen is irritatie wel het minste waar ze zich druk om maken. De oude, grote energiereuzen moeten met lede ogen aanzien hoe hun klanten overlopen. Dit jaar kwam er nog een flinke stunt bij: niet alleen werd de focus verlegd naar de zakelijke markt en werd het prijsvechterdom verlaten voor 'meer sympathie', het bedrijf kwam ook met een campagne 'Jokkebrokken', waarin het de concurrentie beschuldigt van het niet zo groen zijn als ze zeggen te zijn. De advertentie wordt door sommigen gezien als beste printadvertentie van het millennium. Daarna kwam ook nog de site sloopdecrisis.nl, waarmee opnieuw flinke aandacht werd geboekt. Het lijkt alsof Swinkels en zijn trouwe compagnon Schoen, die ooit hun loopbaan begonnen met carrièreboeken voor studenten, er maar geen genoeg van kunnen krijgen, van dat gamechangen.
Foto door Jorn van Eck.