Bedrijf: OTTO WorkForce
Game: Uitzendwerk
Omzet: 200 miljoen euro (2012)
Sinds 2000
Dertien jaar geleden ontdekte Frank van Gool een gat in de uitzendbranche: Oost-Europeanen. Het geheim? ‘Behandel anderen zoals jij behandeld wilt worden.’ Bij OTTO dus geen ‘goedkope Polen’, maar gewoon betalingen conform de cao. En ze spreken er niet van ‘uitzendkrachten’, maar van ‘medewerkers’. Er is zelfs een Otto Academy, waar Oost-Europeanen vrijwillig kennis kunnen maken met de Nederlandse taal en cultuur. Die goede zorg voor de medewerker is een belangrijke succesfactor, zegt Van Gool. 'Voor ons geldt niet de nationaliteit, maar de kwaliteit.' Het bedrijf heeft nu elke dag bijna 10.000 mensen aan het werk, vooral in Nederland, Duitsland en Polen. De omzet groeit jaarlijks zo’n 20 procent. 'Ons onderscheid zit ’m vooral in de selectie', probeert Van Gool het succes te duiden. Mede door die aanpak is de groei er voorlopig nog niet uit, denkt hij. 'Kijkend naar de vergrijzing, zullen we de arbeidsmigrant nog hard nodig hebben om onze pensioenen te betalen. In Duitsland gaat binnen een paar jaar een derde van de beroepsbevolking met pensioen! Dat werk moet toch gedaan worden.' Nog genoeg werk aan de winkel dus, voor deze GameChanger avant la lettre.