Waarom? Stichtte bedrijf dat 3D-printen naar de massa moet zien te krijgen. En daar goede kansen voor heeft.
Een zilveren servetring met je initialen, een zelf ontworpen oorbel van glas, of een plastic miniatuurversie van je eerste auto? Het kan, dankzij Shapeways.
Dit van oorsprong Eindhovense bedrijf, ontstaan in de schoot van Philips, loopt voorop in gepersonaliseerde producten. Ceo Weijmarshausen: “Bij massaproductie ontwerp je een paar producten waar je er miljoenen van verkoopt. Wij draaien het om. Voor onze kosten maakt het niet uit hoe vaak we een product produceren. De long tail van productie wordt bij ons rendabel.”
Op Shapeways’ website kunnen kopers en ontwerpers van ‘geprinte’ producten elkaar ontmoeten. Inmiddels stallen meer dan duizend ontwerpers hier hun waar uit. Het in 2007 opgerichte Shapeways maakt zo al meer dan 2.500 producten per maand.
Eind 2010 haalde Shapeways 5 miljoen dollar op bij investeringsmaatschappij Union Square Ventures, dat eerder geld stak in Twitter. Met de investering wil Weijmarshausen, inmiddels gevestigd in Manhattan, productiefaciliteit opzetten in de VS. Aan techglossy FastCompany verklapte hij zijn droom: “De Kinko’s van het 3D-printen worden.”