Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2012

Swinkels, Henny

Henny Swinkels – Van Drie Group

Waarom? Boerenslimheid op zijn best. Maakte vleesproductie transparant én werkt succesvol samen met de Dierenbescherming.

De basis van het succes van de VanDrie Group, wereldmarktleider in kalfsvlees, met in 2010 een omzet van 1,6 miljard euro, werd 50 jaar geleden gelegd. Kalverenhandelaar Jan van Drie bedacht dat hij de hele vleesketen in handen wilde hebben. Dus ging hij niet alleen kalveren inkopen en laten opgroeien, maar ook het voer maken, de kalveren slachten, het vlees uitbenen, verwerken en verpakken. De delen van de kalveren die niet geschikt zijn voor consumptie worden verwerkt tot bankstellen, schoenen en leren bekleding voor luxe auto’s, een opschaling die in de veeteeltsector ongekend is.

De dagelijkse leiding van het familie­bedrijf is in handen van René van Drie, maar ­Henny Swinkels is sinds jaar en dag de strateeg van het bedrijf. Hij versterkte de positie door vorig jaar de grote Duitse concurrent Alpuro in te lijven. De echte gamechange van Swinkels is zijn idee de productieketen van de VanDrie Group volledig transparant te maken. Tussen het slachthuis en de winkel kan het bedrijf nu ieder onderdeel van het kalf op elk gewenst moment traceren. Ook introduceerde Swinkels in samenwerking met de Dierenbescherming het Beter Levenkeurmerk. Het leverde de VanDrie Group veel maatschappelijke goodwill op, iets waar de collega’s in de varkenshouderij nog wat van kunnen leren.