Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2012

Streng, Hans

Hans Streng – Epyon / ABB

Waarom? Weet met snellaadpaal slim in te spelen op miljardeninvesteringen in elektrisch vervoer.

“Over innovatie moet je niet lullen. Je moet het gewoon doen.” Hans Streng kan het weten. Hij is een soort Forrest Gump van de Nederlandse innovatiegeschiedenis. Op sleutelmomenten duikt hij op. Streng begon bij het legendarische NatLab van Philips en was betrokken bij de ontwikkeling van de lcd-schermen. Hij gaf eind jaren ’90 leiding aan The Industree, producent van kabelmodems. Later was hij directeur van Geotate, pionier in geotagging. Maar zelfs voor Streng is de 8-baan waar hij in zit sinds hij in 2009 als directeur instapte bij de Delftse start-up Epyon, even wennen. “Ik snap hoe het spelletje gespeeld moet worden, maar zo rap als het nu gaat heb ik nog niet eerder meegemaakt.”

Epyon ontwikkelt en produceert snellaadpalen voor elektrische voertuigen. Het innovatieve zit hem niet in de hard- maar in de software. Epyon laat de accu, het laadstation en het elektriciteitsnet met elkaar communiceren om zo een optimaal ‘laadprofiel’ te bepalen. Dat betekent dat een accu in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen. De Epyon-software verzamelt ook allerlei gegevens die zeer interessant is voor beheerders van laadstations en energiemaatschappijen.

Streng: “Alle tekenen wijzen erop dat de vraag naar deze technologie nog dit of volgend jaar explosief gaat groeien. Het momentum is tien jaar geleden gestart in Japan. Er zijn inmiddels honderden miljarden geïnvesteerd in elektrische auto’s. Die investeringen moeten worden teruggehaald uit de markt, er is geen weg terug. Hetzelfde zag je indertijd gebeuren met de lcd-schermen. Daar was in Azië zóveel in geïnvesteerd, men moest die schermen koste wat kost in de markt drukken.”
Eind juni werd Epyon overgenomen door het Zwitserse ABB. “Het was dit of een beursgang”, zegt Streng. “Als onderdeel van ABB kunnen we snel opschalen.” Toch ziet hij het als een dilemma. “Om te innoveren moet je out-of-the-box denken, maar om op te kunnen schalen heb je die box juist nodig. Voorlopig hebben we een status aparte binnen ABB. De top van ABB begrijpt dat wij die ruimte nodig hebben. Als we verder groeien kan dat veranderen. Je kunt nog zo’n lief meisje trouwen, maar je weet nooit wat de agenda is van haar ooms en tantes.”