Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2012

Rees, Rob van

Rob van Rees – Greenchoice, Do The Bright Thing

Waarom? Haalde met ‘echte’ groene energie in 10 jaar ruim 280.000 klanten binnen.

De snelstgroeiende energieleverancier van de laatste jaren is Greenchoice niet. Die eer valt De Nederlandse Energiemaatschappij te beurt. Maar waar die laatste gewoon groencertificaten koopt, is Greenchoice al sinds de oprichting actief de Nederlandse stroomvoorziening aan het vergroenen. 60 procent van zijn stroom haalt het bedrijf uit veelal kleinschalige duurzame initiatieven in Nederland, vooral omdat het zulke initiatieven zelf tot ontwikkeling brengt.

Zo heeft het bedrijf veel wat windparken, mestvergisters en zonne­daken meegefinancierd. En geeft het via ‘Zonvast’ Nederlanders tegen een voor 20 jaar vastliggende energieprijs gratis zonnepanelen op hun dak.
Afgelopen juni zette Rob van Rees, een van de oprichters naast Michiel Rexwinkel en John Appeldoorn, ook nog eens een online consumentenportal in de markt: ‘Do the bright thing’. Wie daar winkelt, zorgt automatisch dat ergens in de wereld zonnepanelen worden geplaatst.
De oprichters van Greenchoice staan ieder op de loonlijst voor 80.000 euro. Op ­papier zijn ze miljonair, maar ze wekken alle drie nog altijd stellig de indruk het daar niet voor te doen.