Waarom? Wist in korte tijd familiebedrijf te transformeren tot een internationaal en duurzaam powerhouse voor voedselproductie en bebouwde omgeving.
“Weet je waar ik zelf trots op ben? Een kas van 1 hectare hier in het Westland, die warmte levert aan een woonwijk met 800 woningen in de buurt. De technologie daarachter is misschien niet zo spectaculair, maar de kluwen van belangen, de wet- en regelgeving en de ontwikkeling van een nieuw businessmodel waar je doorheen moet om zoiets te kunnen realiseren, is gigantisch.”
Meiny Prins werd in 2000 door haar vader gevraagd of ze actief wilde worden bij het bedrijf, dat al wereldspeler was in klimaatsystemen voor de glastuinbouw. Ze had op dat moment een grafisch ontwerpbureau – zelf opgebouwd, met 21 mensen in dienst. “Maar ik was nieuwsgierig naar what’s next en de grotere schaal van Priva trok.”
Pas na een opleiding strategisch management aan de Erasmus Universiteit trad ze in 2003 toe tot de directie. Sindsdien gaat het hard. “Ik denk dat mijn belangrijkste invloed is dat ik dit altijd technisch gedreven bedrijf in verbinding heb gebracht met wat er in de wereld aan het gebeuren is. Er is een enorme vraag naar systemen waarmee de impact van de mens op de aardbol gereduceerd kan worden, en Priva heeft veel kennis in huis om dat mogelijk te maken.”
Een en ander resulteerde in een solide groeipad voor Priva, dat in 2010 met 400 mensen een omzet van zo’n 65 miljoen euro maakte. Het bedrijf stapte in de gebouwenmarkt, waar het tegen giganten als Honeywell en Siemens moet opboksen maar desondanks Nederlandse marktleider werd. “Samenwerking is de sleutel”, zegt Prins. “Zo proberen wij ook de Nederlandse overheid te stimuleren haar klimaatdoelstellingen te behalen. We verbeteren de luchtkwaliteit en energieprestaties in Nederlandse scholen en praten met de overheid over al haar gebouwen.”
Maar de bron van het succes is ze niet vergeten. “We besteden de laatste jaren zo’n 20 procent van onze bruto omzet aan research & development. Zo gaan we straks ‘telen vanuit de plant’, waarbij de plant met behulp van sensoren aangeeft wanneer en hoeveel water hij nodig heeft. Een doorbraak in de waterproblematiek.”
Het mag duidelijk zijn: Meiny Prins is nog lang niet klaar. “Op de winkel passen is geen optie. We hebben tot 2015 een strategie uitgedokterd waarmee we internationaal willen groeien. Straks zitten we in zo’n 13, 14 landen. En op al die plaatsen gaan we dan weer samen met lokale partijen werken aan duurzame oplossingen.”