Waarom? Heer en meester in snelgroeiende niche die makers van ‘grote spellen’ hebben onderschat, voorsprong niet meer in te halen.
Toen voormalig media-adviseur Peter Driessen in 2001 met marketeer Bennie Eeftink een aantal online communities voor scholieren kocht, merkten ze al snel dat de bezoekers vooral interesse hadden in de spelletjes die daar te doen waren. Ze besloten daarop de aandacht te verleggen naar zogeheten casual games, kochten in rap tempo in binnen- en buitenland domeinnamen op en gooiden die vol met duizenden deels in eigen huis ontwikkelde spelletjes.
Al snel gingen de bezoekersaantallen door het dak. Een kapitaalinjectie van Joop van den Ende en Hubert Deitmers maakte de verdere uitbouw van Spil Games mogelijk. De Chinese markt werd aangeboord en er werden meer ontwikkelaars aan het werk gezet. Maandelijks spelen nu 130 miljoen mensen op spelletjes.nl, games.co.uk of jeu.fr een spelletje van het Hilversumse bedrijf. Geld wordt verdiend met advertenties en met de verkoop van kleine items binnen een spelwereld.