Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2012

Baan, Rob

Rob Baan – Koppert Cress

Waarom? Zette eigenhandig kiemgroenten in hele wereld op de kaart.

Jamie Oliver loopt met hem weg. Ferran Adrià, vaak gezien als beste kok ter wereld, noemde hem ‘de Christoffel Columbus van de groente.’ Als Rob Baan een lezing geeft, staan de chefkoks in de rij. Een knappe prestatie voor een zadenexpert – of zoals hij het zelf graag zegt, een ‘landman’. Als we Baan spreken is hij net terug van een vakantie in Costa Rica. Daar heeft hij weer fantastische nieuwe groenten en kruiden ontdekt, vertelt hij. “De natuur is zo rijk, dat blijft me verbazen.” 

Baans Koppert Cress is gespecialiseerd in zeldzame kiemgroenten (‘cressen’). Daarnaast verkoopt het bedrijf eetbare bloesems en gras en zelfs bloemkelken waaruit gedronken kan worden. Alles gekweekt in eigen kassen in Monster en New York. Nadat Baan in 2002 met hulp van Chinese investeerders (“vrienden van mij”) Koppert Cress overnam, ging het roer er radicaal om. “Ik wilde onze producten uit de anonimiteit halen. Daarom ben ik gaan investeren in marketing en communicatie. Ik wilde vraag creëren bij onze eindgebruikers, de chefs en de cateraars van de betere restaurants en hotels.” 
Die benadering was zo nieuw dat niet iedereen in de sector begreep waar Baan mee bezig was. “Ik ging naar beurzen waar normaal gesproken alleen groothandelaren staan. Die waren woedend, ze dachten dat ik hun een hak wilde zetten door rechtstreeks aan restaurants te verkopen. Ik heb uitgelegd dat ik er alleen stond om koks voor te lichten over de producten. Ik ga echt niet zelf die doosjes versturen.”

Vraag creëren gaat Baan goed af. Toen hij het bedrijf in 2002 overnam, draaide Koppert Cress 2 miljoen euro omzet. Dit jaar is dat 15 miljoen euro, verwacht Baan. In 40.000 professionele keukens over de hele wereld wordt met Koppert Cress’ kiemgroenten ­gekookt. Op 1 oktober ging bovendien zijn zender 24Kitchen van start, de eerste Nederlandse televisiezender met uitsluitend programma’s over koken en voedsel. Binnenkort opent Koppert Cress in Amstelveen de winkel Wie Kent, waar foodies terecht kunnen voor spullen die in de supermarkt niet te krijgen zijn. ­Ondertussen wordt in het Westland gebouwd aan CO2-neutrale kassen.
Waar doet hij het allemaal voor? Niet voor het geld, bezweert hij: “Ik wil groei en winst zien omdat dat bevestigt dat we als ondernemers goed bezig zijn. Echt gelukkig word ik als ik de ogen zie ­oplichten van mensen die van mijn ­producten proeven. Dat is toch fantastisch?”