Waarom? Logistiek wonderkind, wegbereider van de e-commerce in Nederland.
Toen de voormalige officier bij het Korps Mariniers er 12 jaar geleden in dienst trad, was Docdata nog een productiebedrijf van cd’s. Von Geusau, die voorzag dat internetverkoop the next big thing was, begon aan een transformatie naar een e-commerce servicebedrijf. Die ombouw werd halverwege 2010 voltooid met het afstoten van een Duits mediareplicatiebedrijf, het laatste restant van het ‘oude’ Docdata.
Vanaf het prille begin verzorgde Docdata de logistiek voor Bol.com. Toen de webwinkel groeide, groeide DocData mee – gemiddeld met zo’n 30 procent per jaar. Het ontwikkelde een logistiek proces dat volledig is toegesneden op internetretail en itsystemen die zijn ingericht op fijnmazige distributie. Er kwamen klanten bij, zoals Bijenkorf en V&D, en de Duitse en Britse markt werden almaar belangrijker. Inmiddels doet Docdata niet alleen de logistiek, maar verzorgt het voor sommige klanten zelfs de volledige exploitatie van de webwinkel. In 2010 overschreed Docdata de magische omzetgrens van 100 miljoen euro. Voor 2011 wordt verdere groei voorzien.