Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

49. Zarafa

Groei: 361 %
Wie: Brian Joseph en Steve Hardy
Wat: open source e-mail
Omzet: vertrouwelijk

Brian Joseph en Steve Hardy ontwikkelen met Zarafa vanuit Delft al sinds 2001 een open source alternatief voor mail- en agendasysteem Microsoft Exchange. De laatste versie werkt uitstekend samen met de nieuwste smartphones en maakt videovergaderen tot een fluitje van een cent, maar Zarafa werkt ook goed samen met bedrijfssoftware voor bijvoorbeeld klantencontact. “We willen het voor de gebruiker heel eenvoudig maken om alle communicatie vanuit een punt te beginnen,” zegt Brian Joseph. De laatste jaren komt echt de vaart erin bij Zarafa. Sinds 2010 wordt het namelijk meegeleverd bij belangrijke versies van het Linux-besturingssysteem, wat miljoenen gebruikers oplevert, tegen nul euro marketingkosten. Daar staat wel degelijk een omzet tegenover, die ook vorig jaar weer met tientallen procenten is gegroeid. “Bedrijven zijn inmiddels gewend geraakt aan open source, die zeker in de cloud zo’n beetje de standaard is. Wij sluiten daar mooi op aan, zeker voor partijen die een alternatief zoeken voor het online aanbod van Microsoft en Google.” Zarafa doet zaken met dienstverleners als CapGemini, die voor hun klanten mailsystemen in de cloud ermee bouwen, maar is ook door de Duitse overheid als een van de weinige leveranciers gecertificeerd. De Spaanse overheid werkt met de Delftse software, in Azië levert een grote leverancier van mediaservers het standaard mee. Inmiddels heeft Joseph vijftig werknemers, verdeeld over vestigingen in Duitsland, Brazilië en India. Voor de ondersteuning en de extra mogelijkheden van Zarafa betalen de klanten. “Dat open source niet gratis hoeft te zijn, hoeven we nauwelijks meer uit te leggen. Noem maar eens een groot bedrijf dat niet met een miljardenbedrijf als Red Hat zaken doet.” Maar als klanten overstappen op Zarafa, belooft dat een kostenbesparing van vijftig procent.
Tot nu toe is Zarafa vooral gegroeid vanuit de eigen cashflow. En dat mag wel zo blijven. “Natuurlijk praten we dagelijks met vele partijen, en waar we altijd naar uitkijken zijn strategische partners die ook gefocust zijn op een zo goed mogelijke gebruikservaring en die ons in contact kunnen brengen met grote groepen klanten.”