Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

45. Cameramanager.com

Groei: 381 %
Wie: Tijmen Vos en Rishi Lodhia
Wat: camerabeveiliging
Omzet: 1,3 miljoen euro

Als studenten internationale bedrijfskunde hadden schoolvrienden Rishi Lodhia en Tijmen Vos al een internetbedrijf. Op verzoek van een klant, die een op afstand bestuurbare camera wilde, ontwikkelden ze dat idee verder tot een online camerabeveiligingsplatform. Geld voor die start-upfase kwam deels van de investeringstak van Detron. Inderdaad, het bedrjif van de befaamde 'dragon' George Banken.
Sinds 2007 zijn ze als cameramanager.com daarmee als clouddienst op de markt. De camera registreert, de beelden worden centraal opgeslagen in de 'cloud' en zijn terug te kijken via de pc en natuurlijk de smartphone. Zijn aanbod heeft Cameramanager.com cloud surveillance gedoopt. "In tegenstelling tot onze concurrenten zijn wij altijd blijven vasthouden aan cloud surveillance. Omdat het een lange adem nodig heeft zijn veel concurrenten onderweg links- of rechtsaf geslagen en we zien dat ze dat opbreekt."
Voor het hardwaregedeelte werkt Cameramanager.com samen met fabrikanten als Panasonic. Eerlijk gezegd is dat nog wel een teer punt. "Dat missen we in onze propositie en daardoor kunnen we die niet helemaal onder controle krijgen. Camerafabrikanten begrijpen niet altijd dat een clouddienst andere features en functionaliteiten nodig heeft dan een standaard camera. We zitten er dan ook sterk aan te denken een complete eigen beveiligingscamera te lanceren of nog strategischer samen te werken met de camerafabrikanten."
Vooral in het MKB is nog wel wat business te halen, bij ondernemers die niet de middelen hebben om een ict´er of beveiliger op de loonlijst te zetten. "De markt voor surveillance in algemeenheid groeit enorm, feit dat wij het in de cloud doen maakt onze propositie vandaag de dag nog sterker. "
Maar vanaf het begin hadden Vos en Lodhia internationale ambities. "Een bedrijf van onze omvang zou geen last mogen hebben van de crisis omdat je altijd flexibel moet kunnen omgaan met de kansen en bedreigingen die zich voordoen. Een voorbeeld is dat wij ons door de crisis zijn gaan focussen op landen waar de economie wel groeit, zoals Turkije en Brazilië."
De dienst is al in het Portugees vertaald, zodat binnenkort het avontuur in Brazilië kan beginnen, en naar Mexico en Oost-Europa wordt ook gekeken. "We nemen geen genoegen met een nr.1 positie in Nederland maar zijn heel bewust bezig om in andere strategische landen voet aan de grond te krijgen. We verwachten dat over twee, drie  jaar het merendeel van onze omzet uit het buitenland zal komen. Op dit moment werkt reeds een deel van ons personeel in het buitenland en dat zal naar verwachting gaan stijgen. We worden dus eigenlijk een 'mini-multinational'."