Groei: 473 %
Wie: Joeri van Dooren
Wat: voip-telefonie
Omzet: 1 miljoen euro
Voipaanbieders profiteren van de crisis, ook in België. WeePee telecom gaat dit jaar alweer op weg naar een omzetgroei van 50 procent. "Voip speeltop de crisis in," zegt Johan Camp van WeePee Telecom, "het is een goedkoper alternatief dan klassieke telefonie, zeker voor bedrijven." WeePee doet de techniek helemaal zelf, en houdt ook de service in eigen hand. "Dat zorgt ervoor dat we het product ook end2end onder controle hebben en dus een goede service en kwaliteit kunnen garanderen. Zo zijn we ook in staat om zeer snel op veranderingen in de markt in te spelen." De verkoop verloopt wel voor negentig procent indirect, via dealers.
"We hebben er ook voor gezorgd dat het product extreem schaalbaar is, waar we zien dat concullega's in een bepaalde fase van de groei zwaar te kampen krijgen met schaalbaarheidsproblemen – en die concullega's worden dan regelmatig klanten van ons. Gecombineerd met een hoge graad van automatisering hebben we zo met beperkte middelen toch kunnen groeien. Tot 2011 hadden we maar 2,5 Fte op de loonlijst!"
De Nederlandse voipaanbieders van de Fast50 kunnen hun borst natmaken: de Belgen komen: "We lanceren in Nederland, waar we reeds over een telecomlicentie beschikken. Ook hebben we de ontwikkelingen rond digitale tv afgesplitst in een dochter firma, WeePee New Media Ventures, waarbij onmiddellijk een Europese markt wordt benaderd." In 2015 moet de omzet op groepsniveau op minimaal 10 miljoen euro uitkomen.