Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

38. Friss

Groei: 507 %
Wie: Jeroen Morrenhof (foto), Christian van Leeuwen en Leon Brunenberg
Wat: fraudedetectie
Omzet: 1,8 miljoen euro

Friss fraude- en risicobeheersing levert waar elke verzekeraar van droomt: geautomatiseerde fraudedetectie en risico analyse. De intelligente software van Friss doet dat zelfs realtime, door een vliegensvlugge risico-analyse los te laten op bijvoorbeeld een schademelding. De verzekeraar die een claim afhandelt, krijgt dan meteen te zien of nader onderzoek nodig is. Morrenhof, zelf had hij al een uitgebreide ervaring in de verzekeringsbranche, begon in 2004 met Friss, samen met compagnons Christian van Leeuwen en Leon Brunenberg. Inmiddels is het gros van de zorg- en schadeverzekeraars klant, en werken ook hypotheekverstrekkers, leasemaatschappijen en gemeenten met de fraudedetectie van Friss.
Morrenhof: "Onze groei is de laatste jaren fors geweest. De crisis speelt hierin op twee manieren een rol: Financiële dienstverleners zijn voorzichtiger geworden in het doen van grote uitgaven. Dat leidt er toe dat verkoopprocessen langer duren en complexer zijn. Maar aan de andere kant heeft de crisis ook geleid tot meer regulering. Met onze software zijn verzekeraars in staat eenvoudiger compliant te zijn. Druk vanuit toezichthouders heeft regelmatig geleid tot een versnelling in de verkoopprocessen."
Intussen verklaart niet alleen het product, waarin alle praktijkervaring van de oprichters zit verwerkt, dat als dienst wordt aangeboden het succes. Ook de focus speelt mee. "We kiezen heel duidelijk voor de niche van fraude- en risicobeheersing voor verzekeraars en geldverstrekkers. Ondanks dat we een relatief klein bedrijf met iets meer dan 25 mensen zijn, zijn we in deze niche een voorname speler in Europa met veel kennis."
Ook blijft Friss investeren. In de technologie, die steeds snellere analyses mogelijk maakt, en in onderzoek naar mogelijke extra databronnen, die kunnen helpen bij een nauwkeurige risicoanalyse. Wat te denken van Facebook? Jazeker: er zijn al verzekeraars die een polis opzegden na het aantreffen van belastende informatie op social media.
"Wij concurreren met name met grote spelers zoals SAS, IBM, BAE/Detica. Die hebben de neiging onze niche als een bijproduct te zien. Ze hebben bijvoorbeeld een mooie oplossing waarmee ingewikkelde managementanalyses gemaakt kunnen worden waarvan iemand dan bedenkt “Hé, we kunnen hiermee ook …”. Doordat onze concurrenten met (te)veel van dit soort onderwerpen in de weer zijn, slagen ze er minder goed in om de klanten te ontzorgen en om een project ook tot een succes te maken," denkt Morrenhof.
Hij wil verder Europees uitbreiden met Friss. De mogelijkheden van innovatiekrediet of een borgstellingskrediet worden bekeken om een nog snellere groei te kunnen realiseren in Europa. "Onze huidige plannen gaan er vanuit dat we in 2015 met drie keer zoveel personeel zitten en vijf keer zoveel omzet realiseren."