Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

25. OneShoe

Groei: 883 %
Wie: Michel van Velde en Floris Derksen
Wat: internetbureau
Omzet: 2,2 miljoen euro

Michel van Velde en Floris Derksen zijn in no time uitgegroeid van start-up internet- en reclamebureau tot een flink kantoor met veertig man personeel en een miljoenenomzet. Er heten wel meer bureaus full service te zijn, maar One Shoe heeft inderdaad zowel verstand van reclame en communicatie als open source webdevelopment, mobile marketing en digital branding. "Opdrachtgevers hebben zo een aanspreekpunt voor hun complete communicatiemix," verklaart Van Velde. "Dat werkt efficiënter dan specialistische bureau's samen te laten werken aan een project. Maar het betekende wel dat One Shoe specialisten binnen de diverse vakgebieden in dienst moet nemen en groei was dus niet alleen gewenst maar ook een noodzaak."
One Shoe was er ook redelijk vroeg bij met het omarmen van Drupal, het inmiddels populaire opensource platform om websites mee te beheren. "Door de crisis zijn bedrijven kritisch gaan kijken naar hun ICT uitgaven en aangezien open source inmiddels op enterprise niveau een professioneel alternatief is zagen we en zien we nog dagelijks bedrijven de overstap maken."
Ook met mobiele ontwikkelingen waren Van Velde en Derksen er in 2006 – het pre-iPhonetijdperk – vroeg bij. "We waren één van de eerste bureau’s in Nederland die mobiele apps realiseerden. Mobile is momenteel het sterkst groeiende segment van One Shoe, met klanten als TNT Express en Yellowbrick." Nog een mooi voorbeeld van mobiele marketing zijn de QR-codes die nu doorbreken. One Shoe introduceerde ze in 2008 in Nederland, en heeft inmiddels een platform ontwikkeld waarmee adverteerders ze kunnen inzetten maar ook de response van de geblokte vierkantjes kunnen meten.
One Shoe is onlangs verhuisd naar een monumentale locatie in het centrum van Utrecht, nadrukkelijk op de groei gekozen. "Voor volgend jaar staat weer een flinke groei gepland op zowel reclame en communicatie, webdevelopment als mobile gebied. Ook bekijken we de mogelijkheid van internationale expansie. Engeland en Duitsland staan op de shortlist."