Groei: 1.037 %
Wie: Stijn De Rammelaere en Timothy Desmet
Wat: marktonderzoek
Omzet: 2,7 miljoen euro
Stijn de Rammelaere en Timothy Desmet runnen met Profacts ongetwijfeld de Fast50speler met de slimste koppen aan boord. Zelf begonnen de twee in Gent gepromoveerde psychologen in 2006 met een eigen marktonderzoeksbureau, inmiddels hebben ze 25 medewerkers. En denk niet dat ze hun onderzoekers met een bloknootje de straat op sturen: marktonderzoek is high tech business: de telefonades en online surveys kregen gezelschap van text mining, eye tracking en neuromarketing, het meten van hersenactiviteit bij consumenten, staat ook op doorbreken. Dan is het handig dat Timothy Desmet twee jaar op een topinstituut als MIT heeft rondgelopen.
"Onze merkbelofte is "Revealing Factors for Success". Op het einde van elk project moet elke klant precies weten wat hij nu eigenlijk met dit marktonderzoek kan doen. We leveren concrete, actiegerichte aanbevelingen, concurrende marktonderzoeksbureau's leveren vaak gewoon data," verklaart De Rammelaere zijn succes. Profacts selecteert zijn mensen bovendien eerder op de juiste 'can do'-attitude dan ervaring en probeert de werksfeer 'fun' te houden. Enkel mensen die alles doen om klanten te delighten, worden aangenomen. Want klanten die delighted zijn, komen altijd terug. “Inderdaad, Customer Delight equals Repeat Business” is een waarheid als een koe, en de enige verklaring voor onze snelle groei.
De crisis heeft ook in België gezorgd voor prijsdruk en tijdsdruk, zegt De Rammelaere, en bovendien is het een vrij klein onderzoeksland. Desondanks wil hij doorgroeien. Verdubbelen tot zes miljoen omzet en 5 Fte, en dat alles binnen eigen land. De gevestigde orde kan zijn borst natmaken.