Groei: 1.199 %
Wie: Hans-Willem de Lint
Wat: telefonie
Omzet: 15 miljoen euro
Hans-Willem de Lint begon in 2005 MTTM, maar meer mensen zullen hem kennen van de sites als zakelijkenummers.nl en zakelijketelefonie.nl waar hij de eerste jaren groot mee werd. Hij noemt zichzelf de Nederlandse Energie Maatschappij of de Binckbank van de telecom. Dat betekent: klanten afsnoepen van de gevestigde orde – in dit geval KPN. Daarvoor zorgt De Lint dat hij zijn tikken in bulk en zo scherp inkoopt, dat hij minimaal vijf procent goedkoper kan zijn dan de groene concurrent. MTTM richt zich vooral op bedrijven, met servicenummers (0800, 0900 en 088). Tot 2010 groeide het bedrijf tot 3,6 miljoen euro, maar de klapper kwam in het eropvolgende jaar.
KPN stuurde zijn klanten een brief, waarin werd aangekondigd dat hun variabele contract werd omgezet in een vast contract, als ze niet reageerden. De Lint haakte daarop in met een eigen mailing en profiteerde zo van het kwaad bloed dat KPN zette met zijn actie. Inmiddels heeft MTTM duizenden klanten en die wil het aan zich binden met een goede en veelomvattende service. Want het draait lang niet meer alleen om de servicenummers: voiptelefonie, contactcenters in de cloud, glasvezelverbindingen; MTTM claimt dat het alles kan leveren op telecomgebied waar de klant om vraagt. “Hoewel MTTM al vanaf de oprichting bijna elk jaar haar omzet heeft verdubbeld, merken we dat men in tijden van economische crisis meer behoefte krijgt aan persoonlijke aandacht en service,” zegt De Lint. “Dat is precies waar MTTM goed in is en waarmee wij ons kunnen onderscheiden. Daarnaast bieden wij zeer concurrerende tarieven, iets wat juist in deze tijden belangrijk is voor klanten.”
Tot op heden heeft MTTM alleen vast aanbod, en dat blijkt toch een gemis: de klant wil zijn telefonie op één rekening bij elkaar hebben. Vandaar dat De Lint druk bezig is zich ook op de mobiele markt te begeven.