Groei: 1.220 %
Wie: Koen van Geffen, Egbert Groot, Stijn Nijhuis en Ruud van der Aar
Wat: voip-telefonie
Omzet: 5,8 miljoen euro
Het begon op de klassieke manier: student bouwt websites, draait de sites van klanten op een eigen server en groeit uit tot een hostingprovider. Pas toen Van Geffen, Groot en Nijhuis bedachten dat VoIP, ofwel internettelefonie, uitstekend vanuit het datacenter aangeboden kon worden, was Voiceworks geboren. Van Geffen: “We leverden al diensten vanuit het datacenter zoals hosting, back-up en email, dus waarom zou telefonie daar niet bij kunnen? Je doet dan je bedrijfscentrale de deur uit en bij ons draait alles virtueel.” Je zou het inmiddels heel hip cloudtelefonie kunnen noemen. “Maar cloud is een hype-woord. Wij vinden het als techneuten vanzelfsprekend dat diensten en software op afstand geleverd worden.”
Vanaf 2005 ging Voiceworks, inmiddels versterkt met een salesman uit de telecom, Ruud van der Aar, ermee de markt op. Die verkoop gaat indirect, via partners die bijvoorbeeld werkplekken uitrusten met telefonie en de vertrouwde installatiebedrijven die nog steeds fysieke bedrijfscentrales neerzetten. "We zijn een technische partij in hart en nieren. Door met een partnernetwerk te werken ligt onze focus op het ontwikkelen van vernieuwende diensten en producten,” zegt Van Geffen.
De markt voor VoIP-telefonie groeit nog steeds, ook in de crisistijd, en Voiceworks groeit zelfs bovengemiddeld dankzij haar brede dienstverlening. “Van de crisis hebben we niets gemerkt. Met VoIP bespaar je niet alleen op kosten, het is ook een manier om de efficiency binnen een onderneming te bevorderen."
En je proeft het: bij Voiceworks zitten geen cowboys, het liefst ontwikkelen de ingenieurs van Voiceworks geavanceerde, aanvullende diensten rond hun aanbod. Sinds september levert het een combinatie van vaste en mobiele telefonie op één virtuele bedrijfscentrale. Dan krijgt het mobieltje alle functies van een vaste telefoon, en desnoods een of twee 'vaste' bedrijfsnummers. De manier waarop Voiceworks dit voor elkaar krijgt, met onder meer een 'eigen' mobiel netwerk via een mvno-contract, kan ervoor zorgen dat het een voorsprong neemt op de vele voip-concurrenten. Voor de toekomst staat uitbreiding naar België en Duitsland op stapel. De omzet zal in 2013 weer met minimaal vijftig procent groeien. Een belangrijke bottleneck daarvoor is het vinden van personeel. "Het is vaak erg moeilijk om goed technisch personeel te vinden. Hierdoor lopen wij wel tegen vertragingen in projecten op, en is de werkdruk voor het bestaande personeel ook erg hoog."