HOOFDKANTOOR Amstelveen
CEO Camiel Eurlings
POSITIE 2013 nummer 25
Al ruim tien jaar is KLM ‘getrouwd’ met Air France. Naar omzet gemeten is KLM aangesloten bij het grootste luchtvaartnetwerk ter wereld. Maar winst boeken is een grote uitdaging voor de groep. De crisis, hoge brandstofprijzen, concurrentie van prijsstunters en afboekingen van het belang in het verlieslijdende Alitalia maken het voor Air France-KLM niet makkelijk. KLM wil een slim ondernemend bedrijf zijn, met een betrouwbaar imago. Voor zijn werknemers wil KLM een goed werkgever zijn. De goede voornemens worden soms doorkruist door broodnodige reorganisaties, waardoor banen verdwijnen of worden overgeheveld naar het kantoor van de holding in Parijs. Op korte termijn hoopt het bedrijf goede zaken te doen in Zuid-Amerika. Het heeft het aantal vluchten naar het continent flink uitgebreid, en investeert 100 miljoen dollar in de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL, in de hoop te kunnen profiteren van de snel groeiende Zuid-Amerikaanse markt. KLM is en blijft een toonbeeld van Hollands glorie, met een herkenbare vloot die overal ter wereld op luchthavens te vinden is. De blauwe vloot is al jaren constant van omvang – ook in het fusiebedrijf met Air France.