Wat: Facilitair management
Sinds: 2008
Omzet 2013: niet openbaar
Medewerkers: 26
Waar: Alphen a/d Rijn
Website: youngfacility.nl
Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?
‘Tijdens mijn studie Small Business & Retail Management in Den Haag had ik een bijbaan als facilitair medewerker bij een onderwijsinstelling. Ik wilde eigen baas en besloot deze twee dingen samen te laten komen: een onderneming in het leveren van facilitaire diensten voor scholen. Dit bleek vanaf dag 1 een goede zet. Er was veel vraag bij diverse scholen, en later ook bedrijven, naar een flexibele schil bij de facilitaire afdeling. Het op afroep inhuren van facilitair medewerkers, receptionisten en facilitair coördinatoren wordt steeds meer de standaard.’
Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?
Het op afroep inhuren van facilitair medewerkers wordt steeds meer de standaard
‘Wij verlenen ondersteuning op zowel operationeel, coördinerend en adviserend vlak aan scholen en bedrijven. Facilitair is een breed vakgebied dat vele expertise gebieden kent, Young Facility heeft die in huis. Daarnaast nemen we steeds vaker het beheer volledig over voor opdrachtgevers, van uitvoering tot management. De opdrachtgever betaalt dan een vaste, maandelijkse vergoeding voor onze dienstverlening.’
Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?
‘Soms werkt die mee, in de zin dat je eerder een opdracht gegund krijgt of dat de opdrachtgever eerder bereid is je regelmatig feedback te geven om als organisatie te groeien. Negatief is dat er regelmatig wordt geroepen: ‘ach je bent nog zo jong, wat weet jij nou van facilitair beheer en management?’ Ik zie het van de positieve kant, wellicht heeft de ander iets om bang voor te zijn.’
Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?
‘Voor de komende drie jaar hebben we op een ‘Fotovandetoekomst’ onze ambities weergegeven. De grote lijn is dat wij willen groeien, niet zozeer in omzet, maar we willen de kennisleider in de onderwijssector worden op het gebied van facilitair beheer en management.’