Wat: Webvideo’s en Google bedrijfsvideo’s
Sinds: 2010
Omzet 2013: niet openbaar
Medewerkers: 2 vast en 6 freelanceres
Waar: Alphen a/d Rijn
Website: Fjproducties.nl
Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?
‘Als broers delen we dezelfde passie: delen. Het medium film en montage heeft ons altijd al geboeid. Van jongs af aan zijn we bezig met het bedenken en uitvoeren van ideeën en concepten. Het maken van video’s doen we sinds ons 12e. We maakten toen onze eerste video; een remake van ‘Mission Impossible’. FJ Producties is ontstaan vanuit die hobby.’
‘Eerst fotografeerden we feesten en deden we promotiewerk bij een lokale jongerenwebsite met een netwerk van meer dan 50.000 leden. Na veel response op ons werk zijn we begonnen met het produceren van aftermovies (video-impressies) van lokale evenementen. In die periode is het idee ontstaan om dit ook voor bedrijven te doen. We maakten van onze hobby ons werk.’
‘Het delen van kennis en het helpen van ondernemers is onze drijfveer, net als het hebben van passie. We blijven aan het ontwikkelen en uitbreiden. Zo blijven we frontrunners in de branche. Vorig jaar maakten we enorme sprongen en haalden verschillende mijlpalen. Zo werden we bekroond tot ‘Best presterende Google fotograaf van Nederland’.’
Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?
‘Wij richten ons op productie en inzet van virtuele content, zowel online als offline. Wij bieden vier diensten aan; Google bedrijfsfoto’s, fotografie, webvideo’s en narrowcasting. Wij noemen de generatie van nu ook wel de ‘Homozappiens’. Dit zijn mensen die niet meer de tijd nemen om een stuk tekst uit te pluizen, maar op zoek zijn naar virtuele content.’
‘Met content prikkelen we de kijker binnen een kort tijdsbestek. Onze webvideo’s duren bijvoorbeeld ongeveer 1 minuut. Kort, krachtig en doeltreffend. Dat is de de basis, maar wij doen meer dan ‘alleen’ de productie van de videocontent. Bij ons begint het dan pas. Wij kijken hoe de content vervolgens geïntegreerd en geoptimaliseerd kan worden. Hierdoor kunnen wij ervoor zorgen dat de video echt als communicatie-/marketingmiddel gebruikt wordt en niet alleen maar geüpload wordt naar bijvoorbeeld YouTube.’
Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?
‘Onze leeftijd, we zijn nu 20, wekt bij de klanten verbazing als ze met ons spreken en zich realiseren hoe jong we zijn. Maar we krijgen vooral positieve reacties. Jong ondernemerschap ligt goed in de markt, is onze ervaring.’
‘Ondernemers waar we mee samenwerken reageren zeer positief op onze combinatie van jonge, enthousiaste, innoverende ondernemers, die bovendien gevoel voor humor hebben, en snel en flexibel zijn. Als tweeling vullen we elkaar aan, ook tijdens gesprekken. We denken op een creatieve manier mee met klanten en kiezen andere invalshoeken om op het doel van een klant in te spelen.’
Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?
‘Om onze meerwaarde als bedrijf te blijven nastreven willen we werken met mensen die onze visie delen. Die meer dan 24 uur in een dag proppen, die snel schakelen en gewoon doen. Ons motto is: het idee van vandaag had gisteren al klaar moeten zijn. We houden van prestatiedrang. De beste willen zijn en net iets sneller zijn dan de rest! Gas erop en winnen!’