Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

uButler

ubutler

Doortje van Bokkem en Laurens de Nieuport ontzorgen met uButler bedrijven met het verhuizen van hun internationale medewerkers.

Wat: Relocation service voor internationale medewerkers
Wie: Doortje van Bokkem (31) en Laurens de Nieuport (29)
Daagt uit: Traditionele relocationbedrijven
Sinds: 2016
Website: ubutler.nl

Al direct na de start in 2016 wist uButler veel media-aandacht te genereren. Het bedrijf, destijds gerund door vijf piepjonge oprichters, regelde dan ook als virtuele butler de mafste verzoeken voor klanten. Een alpaca voor een vrijgezellenfeest? Midden in de nacht een struik voor Groningse studenten? Een privéjet naar Nice? De digitale butlerservice regelde het in een handomdraai.

Al snel ging uButler over op een abonnementsmodel, waarbij de startup zich enerzijds richtte op het luxesegment van verwende vermogenden en anderzijds op de bredere zakelijke markt, waarvoor bijvoorbeeld veel vliegreizen, hotels en restaurants werden geregeld.

Succesvolle pivot

Gaandeweg kreeg uButler steeds meer niet-Nederlandstalige aanvragen en het type aanvragen veranderde ook. Hoe vraag je in Nederland een burgerservicenummer aan? Hoe regel je je kinderdagopvang bij jullie? En hoe werkt het met afval? ‘Die vragen kwamen telkens in dezelfde volgorde, waardoor het nog voorspelbaarder werd’, zei medeoprichter Doortje van Bokkem eerder tegen Quote.

‘Onze service veranderde van reactief naar proactief’, voegt het bedrijf nu toe. De oprichters zien dat geen enkele partij zich echt focust op het helemaal ontzorgen van expats. ‘Veel verhuisbedrijf doen dat er een beetje bij.’ uButler besloot zich daarom na uitgebreid marktonderzoek te focussen op de relocation-markt en liet de andere diensten overnemen door een andere partij.

Geen chatbot

De Amsterdamse startup heeft nu een applicatie met een 24/7 bereikbare chat als kern. En het gaat hier niet, zoals vaak in de online commercie, om een hakkelende chatbot die de helft snapt. uButler heeft op zijn Amsterdamse kantoor medewerkers zitten (onder het alias Sophie) die degelijke kennis hebben van de lokale situatie. uButler stelt gemiddeld binnen 40 seconden een antwoord te geven.

De pivot naar relocation van expats bleek een uiterst succesvolle. In 2021 werd al een omzet van zes miljoen euro behaald. Ook groeit het aantal klanten snel, zowel onder scaleups als reclamebureau TBWA en fietsenmaker VanMoof als onder corporates als chipmachinebouwer ASML.

Een verklaring die het bedrijf voor het succes geeft, is naast permanente bereikbaarheid de toegesneden en ongelimiteerde service voor een vaste prijs. ‘We werken niet met losse pakketten zoals gebruikelijk in de sector.’

Internationale groei

De groei is er nog lang niet uit. Inmiddels timmert uButler internationaal aan de weg. Het heeft inmiddels kantoren in Berlijn en Londen geopend en momenteel kan het bedrijf ondersteunen bij verhuizingen naar Nederland, Berlijn en Londen.

Naast dat dit interessante markten zijn, is de groei mede ingegeven door de wens van sommige klanten die willen dat uButler hun huisleverancier wordt in meerdere landen. Volgend jaar worden daarom nieuwe regio’s toegevoegd met als doel om over drie jaar actief te zijn op meerdere continenten en grote multinationals te bedienen over de hele wereld.