Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Braincreators

BrainCreators - Jasper Wognum - Challenger50 van 2021

Jasper Wognum, Gerbert Kaandorp, Peter Eijk, Marco de Pater en Glenn Brouwer bieden met Braincreators een AI-platform dat visuele inspectietaken overneemt van mensen. 

Wat: Digitale inspecteurs
Wie: Jasper Wognum (46), Gerbert Kaandorp (46), Peter Eijk (43), Marco de Pater (47) en Glenn Brouwer (47)
Sinds: 2016
Omzetverwachting: 2,5 miljoen euro (2021)
Werknemers: 34
Daagt uit: Inspecteurs van vlees en bloed
Website: www.braincreators.com 

Medewerkers op pad sturen om te zien of er scheuren in het asfalt zitten? Kwaliteitscontroleurs die met het blote oog de kwaliteit van staal moeten bepalen? Dat vinden de oprichters van Braincreators hopeloos ouderwets. Hun digitale inspecteurs kunnen veel beter en goedkoper repetitief werk uitvoeren. Zo kunnen de duurbetaalde medewerkers zich met boeiendere taken bezighouden.

Studievrienden Jasper Wognum, Gerbert Kaandorp en Peter Eijk (zij studeerden mid-jaren negentig al kunstmatige intelligentie) richtten eerder al LookLive op. Dat was een AI-tool die kleding van beroemdheden herkende en de gebruiker liet weten waar die kleding te koop was. ‘Maar we wilden niet blijven rondhangen in de fashion wereld. We wilden automatisering inzetten voor iets waarmee we een grotere impact konden maken’, aldus Wognum eerder tegenover I Amsterdam. 

Inspectie

Het trio richtte daarom in 2016 Braincreators op (De Pater en Brouwer haakten later aan). De focus is dit keer niet op mode, maar op de inspectietaken van uiteenlopende bedrijven en overheidsorganisaties. Met BrainMatter, het platform van Braincreators, kunnen klanten met hun eigen data een applicatie maken. Daar hoeven ze geen data scientist voor in dienst te nemen, is de belofte. ‘We verkopen niet de AI, maar de oplossing.’

Het bedrijf richt zich grofweg op drie takken van inspectie. Het automatisch controleren van oppervlakten (zoals wegen), objecten (denk aan producten op een lopende band) en omgevingen (bijvoorbeeld passagiersstromen op een luchthaven). Tegenover Emerce legde Wognum uit wat zo’n oplossing kan betekenen voor pakketbezorger DHL.

Pakketsorteermachines van DHL hadden moeite om adressen te herkennen. Daardoor werd een op de vijf  pakketten niet in een keer goed bezorgd. De software van Braincreators heeft de machine geleerd om adressen beter te herkennen en zelfs te begrijpen als het geen eenvoudige voordeur betreft. Hierdoor kan DHL beter plannen. Het aantal pakketten dat niet direct werd bezorgd, daalde spectaculair: van 20 procent naar 1,7 procent. 

Forse groei

Het Amsterdamse Braincreators begon in eigen land, maar doet inmiddels ook zaken in onder meer België, Duitsland en de Verenigde Staten. Naast DHL heeft het nog meer klanten van naam: Vodafone, Tata Steel, IBM, Bosch en Schiphol Groep. Deze ontwikkeling heeft het bedrijf zonder externe financiering voor elkaar gekregen. En de AI-startup rekent op forse groei in de komende jaren. Over drie jaar moet er jaarlijks minimaal 35 miljoen euro terugkerende omzet worden geboekt.