Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

30MHz

30mhz challenger50 van 2021

Fleur van Vliet en Jasper Geurtsen digitaliseren de tuinbouw met hun dataplatform 30MHz. Telers krijgen dankzij draadloze sensoren en vele databronnen de informatie om hun teelt te optimaliseren, op weg naar digital horticulture.

Wie: Jasper Geurtsen (48) en Fleur van Vliet (36)
Sinds: 2014
Werknemers: 43
Funding: bijna 10 miljoen euro
Website: 30MHz.com

Jasper Geurtsen, Fleur van Vliet en twee andere oprichters begonnen in 2014 met startup 30MHz om de nieuwe mogelijkheden van data en machine learning aan te bieden via een dataplatform, dat toen nog niet gebonden was aan een industrie. De oprichters hadden een achtergrond in embedded software, AI en cloudtechnologie, maar de (glas)tuinbouw bleek een sector waar draadloze sensoren en externe databronnen, visualisaties en apps het grootste verschil kunnen maken. ‘Zo brengen we digitalisering naar de tuinbouwsector, die direct toegevoegde waarde levert voor de telers’, zegt Van Vliet.

Japanse kas besturen

In de praktijk ziet dat er zo uit: klanten verzamelen met draadloze sensoren data op plantniveau, waarmee ze beslissingen kunnen nemen die de teelt optimaliseren, al dan niet in overleg met een consultant die op afstand meekijkt naar de data. ‘Een potplantenkweker heeft hierdoor in één teeltseizoen meer dan 6.000 extra planten kunnen kweken met dezelfde middelen’, claimt Van Vliet.

Op grotere schaal spreekt de samenwerking met een Nederlands teeltadviesbedrijf: op dit moment worden via het 30MHz-platform wereldwijd kassen autonoom aangestuurd. ‘Bij een hightechbedrijf in Japan wordt dan vanuit Nederland bepaald wanneer de ramen open en dicht gaan, wanneer de irrigatie aan- en uitgaat.’ Dit alles met een bewezen hogere opbrengst dan bij het traditionele model, waarbij tuinder en zijn adviseurs in de kas zelf hun strategie bepalen.

Platform als core business

Het Amsterdamse 30MHz is de afgelopen jaren voor bijna 10 miljoen euro gefund in verschillende rondes, door onder meer Shift Invest en het Rabo Food & Agri Innovatiefonds. Het werkt inmiddels intensief samen met veel spelers uit de agribusiness, maar is altijd gefocust geweest op zijn onafhankelijke platform en de sensoren en hardware eromheen. ‘Er is geen ander bedrijf in de markt voor wie het platform de core business is. Andere partijen hebben een product of dienst waarnaast ze een platform aanbieden. Wat dat betreft is dat markt al decennia geleden verdeeld tussen een paar spelers. Maar wij bedienen als enige de hele markt.’

Niet alle concurrenten zijn blij met de opmars van 30MHz, dat inmiddels meer dan veertig mensen op de payroll heeft staan die voor meer dan 330 klanten in meer dan dertig landen in touw zijn. ‘We zien defensieve reacties, met name in de aansturing van klimaatbeheersing van hightech kassen. Daar proberen de marktleiders hun eigen platform uit te breiden door overnames of partnerships met andere partijen die onderdelen van onze functionaliteiten aanbieden.’

Minder middelen, meer output

Corona was op zich geen slecht nieuws voor Van Vliets 30MHz: ‘Het had voor ons het voordeel dat plaats- en tijdonafhankelijk werken nog sneller omarmd wordt door de tuinbouw. Er is een nog grotere behoefte aan het delen van kennis wereldwijd, zonder de beperkingen van fysieke bezoeken.’ Over drie jaar wil Van Vliet verder zijn gegroeid in de verscheidenheid aan digitale applicaties die via 30MHz worden aangeboden. ‘Zo helpen we  telers wereldwijd om met minder middelen (onder meer water, bestrijdingsmiddelen en energie) een hogere output te hebben: meer voedsel per vierkante meter.’