Wat: Marktplaats voor unieke kunstwerken
Wie: Bas Verhoogt (40), Jasper van der Meij (43) en Sander van Leeuwen (35)
Sinds: 2012
Omzet: 2 miljoen euro
Werknemers: 8
Daagt uit: Aanbieders van ‘standaard’ kunstwerken
Website: werkaandemuur.nl
Jasper van der Meij kwam in 2010 op het idee voor Werk aan de Muur tijdens zijn jaarlijkse skivakantie met vrienden. De amateurfotograaf ervoer zelf hoe lastig het was als mensen zijn foto’s wilden kopen voor thuis aan de muur. Dus bedacht hij een platform waar het groeiende aantal amateurfotografen in Nederland hun werk kunnen aanbieden. Samen met jeugdvriend Bas Verhoogt startte hij de internetwinkel Werk aan de Muur.
“We vullen het gat tussen Ikea en de galeries”, zegt Van der Meij. “En dat gat is enorm.” Werk aan de Muur is een innovatieve oplossing om het verdienvermogen van de creatieve industrie te verbeteren. Beeldmakers – inmiddels kregen de fotografen gezelschap van schilders en illustratoren – verkopen hun werken als reproductie via de website aan klanten uit heel Europa. Per verkocht werk verdient de beeldmaker commissie. En de teller van deze commissie is in september 2018 de grens van één miljoen euro gepasseerd. “Maar binnen afzienbare tijd zal dit boven de volgende magische grens van twee miljoen euro uitkomen”, verzekert Van der Meij.
Iedereen die kunst maakt, kan een eigen ‘shop’ openen bij Werk aan de Muur. Creativiteit wordt vaak tegengehouden door de rompslomp eromheen, maar bij de Haarlemse startup kunnen de makers zich volledig focussen op creatie en marketing, doordat Werk aan de Muur verantwoordelijk is voor de support, techniek en productie. Inmiddels hebben meer dan 10.000 creatieven een account aangemaakt en zijn er ruim 200.000 werken beschikbaar. De blijvende groei laat zien dat er veel creativiteit schuilt in Nederland en daarbuiten.
Van der Meij: “Maar ook de kopers, de andere kant van het vraag-en-aanbod-spelletje, weten ons steeds beter te vinden. We hebben al bijna 50.000 lege muren gevuld. Daarnaast beperken consumenten zich niet meer alleen tot een werken in de woonkamer of slaapkamer, we zien steeds vaker toepassingen in keukens, wc’s, badkamers, trappenhuizen en nog veel meer. Ook stylisten weten ons steeds vaker en frequenter te vinden. Het op-maat-aspect past perfect bij deze doelgroep.”
Werk aan de Muur is begin 2012 gelanceerd in Nederland en begin 2014 is de webshop ook in Duitsland en Frankrijk gelanceerd onder de naam OhMyPrints. De laatste jaren reeg het bedrijf van Verhoogt, Van der Meij en Van Leeuwen de prijzen aaneen: al drie jaar op rij (2016-2018) mogen ze zichzelf een FD Gazelle, één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland, noemen. En in zowel 2016 als 2017 stonden ze ook in de top-10 van snelst groeiende webshops van ons land.
“Deze manier van ondernemen past bij deze tijd”, legt Van der Meij uit. “Uit onderzoek blijkt dat schaalverkleining zich vooral in de creatieve industrie fors doorzet. Dit leidt tot verkruimeling van de sector. Het model van Werk aan de Muur is hier een innovatieve oplossing voor. Creatieven zijn niet langer gebonden aan één werkgever, maar kunnen via verschillende kanalen inkomsten verdienen. Voor ons is de uitdaging om met een beperkt marketingbudget een groot publiek bereiken. Sponsoring van het vtwonen-programma Weer Verliefd op je huis is hierbij een eerste grote stap.”