Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2019

SwipeGuide

Wat: Digitale werkinstructies
Wie: Daan Assen (48) en Willemijn Schneyder (41)
Sinds: 2016
Omzet: 6 ton
Werknemers: 25
Daagt uit: Werkinstructies op papier, whiteboards of pdfs 
Website: swipeguide.com

SwipeGuide vervangt de dikke klappers met A4-papier vol werkinstructies. Via slimme, visuele stap-voor-stap instructies op de smartphone, tablet of digitale bril willen oprichters Daan Assen en Willemijn Schneyder de wereld van instructies op de werkvloer veroveren. Met hun SaaS-platform kunnen bedrijven zelf eenvoudig de instructies maken, publiceren, en delen voor gebruik in apps. Dat helpt bijvoorbeeld monteurs, engineers, operators en field-service technici van fabrieken en machines om nieuwe, onregelmatige of complexe taken sneller en foutloos uit te voeren. 

Geld besparen

“Met SwipeGuide kunnen medewerkers ook feedback geven, issues signaleren en zo het specifieke proces optimaliseren”, legt Schneyder uit. “Op hun eigen site, maar met een klik op de knop deel je die kennis op alle plekken in de wereld waar de instructie ook nodig is. De software meet vervolgens data over het gebruik en de effectiviteit van de instructies en geeft deze terug aan de maker als verbetertips en templates voor toekomstige instructies. Zo kun je actief fouten voorkomen, vragen verminderen of productieprocessen verbeteren en dus geld besparen.”

Pivot

De oprichters richtten SwipeGuide aanvankelijk op consumenten: die konden er handleidingen voor elkaar mee maken. Maar dat crowdsourced-model bleek niet de ideale aanpak. Na een stevige pivot ging SwipeGuide zich volledig richten op zakelijke werkinstructies. Klanten zijn nu bedrijven als Heineken, ABB en PepsiCo die hun gebruiksaanwijzigingen schaalbaar en traceerbaar in hun processen willen opnemen. Door digitale instructies aan te bieden op mobiele apparaten hebben bedrijven meer voordelen, volgens de oprichtster. Voor Heineken en Pernod Ricard gaat het bijvoorbeeld ook om de juiste instructies aan de grote hoeveelheid tijdelijke werknemers op de werkvloer aan te bieden.

Artificial Intelligence

Begin vorig jaar kreeg SwipeGuide een kapitaalinjectie van een miljoen euro van investeringsmaatschappij Newion. Met dat groeigeld wil het Amsterdamse bedrijf internationaal groeien, met name in de Verenigde Staten. Verschillende Amerikaanse bedrijven benaderen hen, want het overgrote deel van bedrijven gebruiken nog steeds papieren instructies. Hiervoor wil SwipeGuide een commerciële hub opzetten in New York. Daarnaast zetten Schneyder en Assen vol in op kunstmatige intelligentie.

Schneyder: “We bouwen zelflerende software. Daarmee staan we nog aan het begin, maar we verwachten begin volgend jaar te gaan testen met onze nieuwe ‘Recommendations Engine’. Deze maakt gebruik van geavanceerde analyses en machine learning om intelligente feedback over de performance van processen te bieden en processen in de waardeketen te optimaliseren. Op basis van algoritmes word gekeken naar patronen met een voorspellende waarde in effectiviteit van instructies en die worden aan de makers gegeven. In de toekomst kunnen we door ons AI zelfs de instructieve content aanpassen op basis van de leerbehoefte van de individuele gebruiker.”