Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2019

Stylescript

Wat: persoonlijk mode-advies
Wie: Jonna Fassbender-Van den Dungen
Daagt uit: traditionele mode-retailers
Sinds: 2016
Omzet: niet openbaar
Medewerkers: 4 
Website: stylescript.com

Stylescript levert intelligente software die de stijl van kleding herkent, zodat consumenten online gepersonaliseerde mode-aanbiedingen kunnen krijgen. Mode-retailers kunnen er online hun klanten beter door bedienen, is het idee. Door die persoonlijkere aanbiedingen zullen de verkopen van webshops stijgen en de kosten dalen, belooft Stylescript.

Het bedrijf is in 2016 opgericht door de Bossche ondernemer Jonna Fassbender. Ze investeerde zelf in het bedrijf, maar haalde ook 600.000 euro aan groeifinanciering op bij een onbekende geldschieter.

Mode-advies

Fassbender vindt dat haar product voordelen biedt voor zowel zakelijke klant als consument. Stylescript biedt mode-retailers en modemerken volgens haar de “interactieve gereedschappen” om inzicht in hun klantenkring te krijgen en telkens “relevant stijladvies” te kunnen geven. Consumenten krijgen er hun eigen “persoonlijk stijlprofiel” mee, voor kledingadvies op maat. Oftewel: algoritmes kleden de mens!

Stylescript wil de klant centraal stellen. “Het begrijpen van de consument en zijn of haar individuele voorkeuren is hierbij bepalend”, zegt Fassbender. “Wij geloven in data ownership van de consument en consumer-led communicatie.” Fassbender stelt dan ook dat haar bedrijf traditionele mode-verkopers uitdaagt die dit nog niet doen. Op termijn wil ze met Stylescript actief worden voor alle retailers en zelfs voor uitgevers.

Google-programma

Het succes is ook bij internationale techbedrijven niet onopgemerkt gebleven. Zo is Fassbender door Google geselecteerd om mee te doen aan een innovatieprogramma gericht op marketing. Het leverde haar internationale klanten op in de modebranche. Fassbender reist tegenwoordig ook de wereld rond om te spreken op allerlei evenementen.

Stylescript wil zich de komende 2 jaar ook gaan richten op andere branches als reizen, interieur en voeding. Ook zal het bedrijf zich meer op particuliere consumenten richten, via de Personal Style Wallet (PSW), een nog te lanceren platform dat een persoonlijk profiel biedt, waarmee de gebruiker controle houdt over de eigen data. 

De uitdaging ligt hem er volgens Fassbender nu in om de mode-retailers mee te krijgen in haar visie. “Velen zijn al jaar en dag gewend op een bepaalde manier te handelen, denken, communiceren en hun budgetten in te richten. De culturele omslag is voor veel retailers lastig en echte innovatie blijft daardoor uit. De retailers die echt luisteren naar de klant, durven te experimenteren en tijdig innoveren zullen het verschil maken.”