Wat: Active Cues (product: Tovertafel)
Wie: Hester le Riche, (36), Mathijs Konings (34), Sjoerd Wennekes (37)
Sinds: 2015
Omzet: niet openbaar
Werknemers: 40
Daagt uit: zorgbranche
Website: tovertafel.nl
Het bedrijf Active Cues is bedenker, ontwikkelaar en leverancier van de Tovertafel, een interactieve serie tafels, bedoeld om mensen die leven met dementie of een verstandelijke beperking te helpen. Ze worden er lichamelijk geactiveerd en sociaal betrokken door, is het idee. Mede-oprichter en industrieel ontwerper Hester le Riche (36): “Speelse, interactieve lichtprojecties op tafel nodigen de spelers uit om samen in beweging te komen.”
Active Cues baseerde de ontwikkeling van de Tovertafel op wetenschappelijk onderzoek. Het product wordt samen met de doelgroep ontworpen, legt Le Riche uit: “De spellen stimuleren naast fysieke en cognitieve activiteit ook sociale interactie. Ze verbinden de spelers met elkaar, maar ook met familieleden en zorgmedewerkers.”
Le Riche richtte het bedrijf in 2015 op met Mathijs Konings (34) en Sjoerd Wennekes (37). De drie deden dit bootstrappend, dus zonder investeerders. Inmiddels werken er veertig mensen en heeft Active Cues meer dan 3.000 Tovertafels geïnstalleerd, waarvan 1.940 in de Benelux.
Active Cues is momenteel dan ook in tien Europese landen actief en de ondernemers zetten momenteel hun eerste stappen in Australië. Items van de Angelsaksische tv-media BBC en Sky News over de Tovertafel hielpen de ondernemers een handje bij hun internationalisering. Ook in Nederland is de Tovertafel opgemerkt. De innovatie eindigde deze maand op nummer 2 in de top 100 grootste MKB-innovaties, opgesteld door de Kamer van Koophandel (KvK), en in 2018 schitterde Le Riche in de finale van de EY Emerging Entrepreneur of the Year.
Tovertafel daagt met zijn product de zorgbranche uit, waarover het in het publieke debat volgens Le Riche voornamelijk gaat om thema’s als de risico’s, kosten, werkdruk en personeelsverloop. “Onze missie voor komend jaar is de aandacht om te buigen naar de positieve rol die innovatie bij deze thema’s zou kunnen en moeten spelen. Nieuwe technieken en ideeën zorgen voor meer aandacht voor de kwaliteit van het leven, werkplezier en betrokkenheid in de zorg. En dat zorgt er weer voor dat meer en ook andere groepen mensen zich aangetrokken voelen tot de zorgsector.”
De komende jaren wil de scaleup zich voornamelijk richten op internationale groei en de doorontwikkeling van de producten. Een ander doel volgens Le Riche is mee te doen aan het publieke debat. “We willen ook anderen inspireren zich in te zetten voor het creëren van geluksmomenten in de zorg.”