Wat: Marketingplatform voor hospitality
Wie: Daan Donders en René van Weert
Daagt uit: Review-systemen
Sinds: 2013
Omzet (2017): ‘Niet voor publicatie’
Medewerkers: 40
Website: Soconnect.com
Op vakantie in Marbella moest mede-oprichter en technisch directeur van So Connect René van Weert continu om het wifi-wachtwoord vragen bij strandtenten om online te gaan. Daarnaast stond er achter de bar een sticker met ‘Like ons op Facebook’. Toen was het idee geboren: wat als je als bedrijf toegang op je wifi verleent en zo je crm-database vult? Gemakkelijk voor de gebruiker, goed voor de eigenaar die het aantal terugkerende gasten wil verhogen. “Na jaren succesvol SO Wifi te hebben aangeboden, merkten we dat reviews voor de horeca steeds belangrijker werden en dat het managen hiervan lastig en tijdrovend bleek. Daar hebben we een platform voor gebouwd en we besloten verder te gaan als SO Connect: een online marketing platform dat eigenaren de controle geeft om zelf in contact te komen met gasten en de online reputatie te verbeteren”, vertelt medeoprichter een algemeen directeur Daan Donders.
Het principe is simpel: SO Connect verzamelt en categoriseert alle reviews van verschillende platformen zoals TripAdvisor, Google, Booking.com, Facebook en laat de ondernemer zien wat er verbeterd kan worden, hoe concurrenten het doen en geeft de mogelijkheid direct vanuit het platform te reageren. Het doel is om de gastervaring te verbeteren en de online ratings te verhogen.
Daarnaast kunnen gasten inloggen met hun e-mailadres of sociaal media-account op het login portal van gastenwifi. Naast het opbouwen van je CRM database kan je na het bezoek automatisch e-mailberichten sturen om in contact te blijven met de gasten, zoals verjaardag berichten of door het versturen van een review request.
“Onze klanten kunnen gasten na het bezoek geautomatiseerd een review request sturen om hun bezoek te waarderen. We generenen zo meer reviews doordat we ook gasten die tevreden zijn eraan herinneren een recensie achter te laten. De stille meerderheid doet dit namelijk (nog) niet. Zo wordt het beeld over de zaak meer realistisch en betrouwbaar.” Want volgens Donders moeten ondernemers bewuster omgaan met hun online reputatie en gastenfeedback serieus nemen. “Neem ook de negatieve review ter harte, daar leer je het meeste van.”
Inmiddels heeft SO Connect kantoren en resellers in meer dan dertig landen, zoals Spanje, de Verenigde Staten en Australië. Qua klanten staat de teller op 20.000 horecalocaties in dertig verschillende landen, met bekende namen als Burger King, Best Western en Costa Coffee. Vooralsnog is het de ambitie om de komende jaren internationaal flink door te groeien.
“We willen internationaal uitbreiden, binnen Europa voornamelijk met eigen teams en buiten Europa met partnrs en resellers”, legt Donders uit. “Daarbij is het vinden van nog meer goede partners in nieuwe markten om onze producten te promoten een grote uitdaging.”