Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

The Food Line-up

Wat: Duurzame catering op maat
Wie: Maartje Nelissen, Lotte Wouters en Willem Treep
Daagt uit: Traditionele cateringbranche
Sinds: 2012
Omzet (2017): 2,2 miljoen euro
Medewerkers: 14
Website: Thefoodlineup.nl

Lotte Wouters en Maartje Nelissen hebben elkaar ontmoet bij de Slow Food Youth Network Academie, een lesprogramma dat gaat over de verduurzaming van de voedingsindustrie- en voedselketen. Bij deze academie worden jaarlijks 25 jonge food-professionals geselecteerd om mee te doen; van gedreven boeren tot duurzame chefs. Wouters en Nelissen voelden zich geroepen om op een frisse manier iets te doen met hun opgedane kennis en misstanden in de keten. Dat was de basis van The Food Line-up.

Als het om het programma gaat, denken festivals en andere evenementen goed na over hun line-up. Maar de catering is soms liefdeloos bij elkaar gescharreld. “We vonden het eet-aanbod op grootschalige festivals vaak matig”, verklaart Nelissen. “Het ging vooral om efficiëntie, om volume draaien, en er was nauwelijks aandacht voor ambacht of een bepaald specialisme. We verbaasden ons erover dat alles maar gewoon op de line-up kwam, over het eten werd verder nauwelijks iets verteld. Daar moest echt verandering in komen, vonden wij.”

Best Kept Secret

The Food Line-up stelt zich op als fullservice cateringbureau en maakt voor elk evenement een unieke line-up van verschillende chefs en specialisten, foodtrucks, bars, aankleding, randprogramma & bijzondere extra’s. Het maakt niet uit of het gaat om een intiem diner, grootschalig congres of een spetterend feest; met duurzaam eten proberen ze van catering een groot culinair spektakel te maken.

Nelissen: “Het werd tijd om food letterlijk op de line-up te krijgen en daarmee meer impact te maken, van kleine evenementen tot grootschalige festivals. Onze echte doorbraak hadden we in 2013, toen we de hele ‘food line-up’ verzorgden van het Best Kept Secret-festival. De hele markt van grote spelers keek over onze schouders mee. Ze waren vaak sceptisch, want ze geloofden niet dat je voor 25.000 festivalbezoekers eten kunt organiseren zonder enorme vriestrailers en met enkel ambachtelijke, kleinschalige ondernemers (dat waren er in totaal bijna 40 dat eerste jaar). Maar wij hebben het gedaan met enkel specialistische chefs, bijna alles werd vers gemaakt op het festival en was duurzaam ingekocht.” 

Markt uitdagen

Het trio heeft dit jaar Lowlands succesvol afgerond met ‘brasserie2050’, naar eigen zeggen ‘het restaurant van de toekomst’. Sindsdien worden ze plat gebeld door alle grootschalige cateringpartijen in de markt, die allemaal een kop koffie willen drinken. “Maar het is niet ons doel om de grootste cateraar te worden, we willen juist de traditionele cateringbranche permanent uit blijven dagen”, legt Nelissen uit. “Voor ons is duurzaamheid ook geen marketingtool, het is de reden dat we zijn begonnen en het zal altijd groter zijn dan wijzelf.”

Voorspelbare omzet

De groeistrategie voor de komende jaren is om vaste partner te worden bij meer evenementenlocaties, zoals The Food Line-up dat nu al is bij de Amsterdamse Westergasfabriek. Daarnaast willen Wouters, Nelissen en Treep meer ‘pareltjes van evenementen’ verzorgen, zoals ze op dit moment ook doen voor de grootschalige congressen van bijvoorbeeld Booking.com.

“Wij willen blijven innoveren door onconventioneel te denken en te blijven kijken naar macrotrends, zoals robotica en een circulaire economie”, aldus Nelissen. “Onze strategie is om met de top vijftien procent van bijzondere evenementen onze core business verder te bouwen.”