Wat: Abonnement op wasmachine en koffie
Wie: Marcel Peters (39) en Wouter Buijze (29)
Sinds: 2014
Medewerkers: 7
Daagt uit: ‘Traditionele businessmodellen die leiden tot veel afval’
Funding: ruim 1 miljoen
Website: Bundles.nl
Dat langzaam maar zeker steeds meer mensen overgaan van bezit naar gebruik, bracht Marcel Peters op het idee voor zijn startup: het bezit van witgoed als een wasmachine zal weinig harten sneller doen kloppen, waarom geen abonnement erop aanbieden?
Na een pilotfase werd vanuit Rockstart Bundles begin 2015 gelanceerd, met machines van partner Miele. Wouter Buijze voegde zich een jaar later bij het bedrijf van Peters. Inmiddels gebruiken klanten niet alleen wasmachines (die ze deels kunnen afrekenen per wasbeurt) maar ook wasdrogers, vaatwassers en koffiezetapparaten. Die laatste apparaten levert Bundles overigens altijd inclusief koffie van Moyee Coffee, in het verleden ook uitgeroepen tot Sprout Challenger.
Bundles is niet zo maar een verhuurder, maar zet echt in op een duurzamere wereld. “Er zijn steeds meer spullen in omloop die snel kapot gaan”, zegt Buijze. “Sommige fabrikanten zitten geforceerd in een race to the bottom. Als we goede spullen op een slimme manier gaan gebruiken, kunnen we waarde creëeren voor consumenten en fabrikanten en een positieve impact maken.” De machines die Bundles levert, zijn altijd ‘connected’. “Zo kunnen we relevante data verzamelen en zorgen dat apparaten langer meegaan, dat problemen worden voorkomen en klanten een prettigere gebruikservaring hebben.”
Dat Bundles, zelf nog relatief klein met een paar ton omzet afkomstig van 1500 gebruikers die 1800 machines afnemen, wordt gezien in de markt bewijzen soortgelijke alternatieven. Bij Bosch/Siemens heet dat Blue Movement. Andere vergelijkbare diensten zijn Homie, en Flown van PostNL, dat inmiddels is gestopt. De markt voor abonnementen moet echt nog worden ontwikkeld, zegt Buijze. “Die was er nog niet, en die zijn we nu aan het ontwikkelen samen met andere nieuwe spelers. Het doel is niet om een deel van de huurmarkt te pakken, maar om een alternatief te bieden voor gebruikers die nu kiezen voor een B-merk wasmachine of Nespresso cups, die in eerste instantie goedkoop en makkelijk lijken, maar uiteindelijk zorgen voor veel kosten, irritatie en vervuiling.”
De ambitie van Bundles reikt verder dan washok en aanrecht. “We willen hét platform worden voor circulaire abonnementen in diverse categorieën. Daarvoor zoeken we samenwerkingen met de beste fabrikant per categorie. Namens Bundles hebben we de software, de IoT infrastructuur en het netwerk waarmee we onze dienst leveren.” Een drempel daarbij is de financiering: Bundles zal elk apparaat moeten uitleveren, voordat dat omzet gaat opleveren. “Circulaire concepten zorgen voor een enorme financieringsuitdaging en vergen vergaande ketensamenwerking. Daarvoor is veel commitment nodig van allerlei partijen.”