Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Barqo

Wat: Online verhuurplatform van boten
Wie: Floris van Hoogenhuyze, Thijs Janssen en Dennis van Kappen
Daagt uit: Traditionele verhuurders en jachthavens
Sinds: 2014
Omzet: “We verwachten 1,3 miljoen euro omzet in 2018”
Medewerkers: 6
Website: Barqo.co

De deeleconomie is hot en de Amsterdammers van Barqo spelen daar slim op in met een ‘Airbnb voor boten’. In 2014 richtten Floris van Hoogenhuyze, Thijs Janssen en Dennis van Kappen een online botenplatform dat wereldwijd al meer dan duizenden boten en bootvakanties aanbiedt. Via het platform kunnen huurders en verhuurders van boten met elkaar in contact komen, waarbij Barqo als ‘online tussenpersoon’ fungeert.

“Omdat boten in Nederland gemiddeld 95 procent van de tijd niet worden gebruikt, zagen we dat als enorme kans”, legt Van Hoogenhuyze uit. “Er bestond nog geen transparant platform met een landelijk dekkend aanbod, dus daar zijn wij toen vol ingesprongen.”

Overname

Inmiddels timmeren de heren van Barqo al aardig aan de weg en wordt ook het buitenland veroverd. Het trio zag dat tussen 2007 en 2015 maar liefst 40 procent meer Nederlanders bootvakanties in het buitenland boekten. Er zijn enorm veel boten in het buitenland, maar ook over de grens ontbreekt het een aan goed op Nederland gericht platform waar huurders hun zoektocht kunnen starten. Inmiddels sluiten steeds meer boten en eigenaren in met name Zuid-Europa zich aan op Barqo.

Om absolute marktleider in Nederland te kunnen worden, haalde Barqo zo’n 550.000 euro op bij business angels en nog eens 435.000 euro via crowdfunding. Met deze iets diepere zakken konden de bootjongens sneller groeien, onder meer via de overname van hun grootste binnenlandse concurrent, Botentehuur.nl, die zich specialiseerde in de B2C-verhuur. Daarmee kregen ze ook diens boekingssoftware in handen, waarop tientallen commerciële verhuurders zijn aangesloten.

“We zijn nu met onze eigen boekingssoftware diep geïntegreerd bij zestig gerenommeerde verhuurders”, aldus Van Hoogenhuyze. “In het laatste kwartaal van 2018 gaan wij de software verder optimaliseren en actief nieuwe commerciële verhuurders acquireren, zodat ons aanbod verder groeit. Ook willen we de agenda’s voor de commerciële verhuurders zelf kunnen gaan beheren, waardoor wij direct booking mogelijk maken en dat zal, naar verwachting, leiden tot een aanzienlijk hogere conversie.”

Financieringsronde

Barqo wil blijven doorgroeien de komende jaren. Zo is er een omzetprognose van 1,3 miljoen euro voor dit jaar; een forse toename ten opzichte van de 4 ton aan omzet in 2017. De focus blijft de komende tijd op de Nederlandse markt, waarbij de Nederlandse consument in het binnen- en buitenland zijn of haar boot kan boeken.

“Wij zijn ervan overtuigd dat wij nog twee jaar achter elkaar met meer dan 100 procent kunnen groeien, omdat wij nog maar een klein deel van de Nederlanders daadwerkelijk hebben bereikt”, zegt Van Hoogenhuyze. “Niet dat er een directe kapitaalbehoefte is, omdat wij lean & mean kunnen doorgroeien. Maar groei kan altijd harder en daarom zijn we wel in vergevorderde gesprekken met verschillende partijen voor een nieuwe financieringsronde.”