Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Zolemba

Wat: etiketten
Wie: Richard Rensen
Daagt uit: drukkerijen
Sinds: 2012
Omzet (2016): 5,8 miljoen euro
Medewerkers: 35

Richard Rensen was eigenaar van Cash Converters, een Enschedees pandjeshuis, en moest voor elk product dat binnenkwam en verstuurd moest worden een etiket gebruiken. Rensen besloot zich te richten op de handel in stickers en ging een aantal jaar in China wonen om ter plaatse de productie te begeleiden. In twee jaar tijd zette hij Labeldiscounter op. Op een gegeven moment bleek dat er een wereldwijde markt is voor bedrukte etiketten en wijzigde hij vier maanden geleden de naam naar Zolemba. “Bedrukte etiketten in elke oplage vorm en maat binnen 24 uur leveren, dat is waar de markt op zit te wachten”, legt Rensen uit.

Productie naar Nederland

In 2012 verscheepte Rensen de gehele productie vanuit het Verre Oosten naar Nederland, omdat hij zag dat de transportkosten en levertijd van labels en etiketten vanuit China naar Europa te lang duurde en transportkosten steeds verder stegen. Bovendien kon de productie van labels een stuk sneller, was zijn mening. Rensen: “We investeerden in digitale drukpersen- en laserstansmachines die er voor zorgde dat binnen 24 uur elke vorm en design vanuit haaksbergen verstuurd kunnen worden. Nu werken er bij ons 35 mensen en leveren we aan meer dan 50.000 klanten in heel Europa, waaronder veel bierbrouwerijen, een lokale slangenproducent en ‘s werelds grootste condoomfabrikant.”

Copy cats

De labelmarkt is een concurrerende markt. Dat merkt Rensen ook in de vijf jaar tijd dat hij aan zijn bedrijf bouwt. Concurrenten houden hem nadrukkelijk in de gaten en proberen de succesformule te kopiëren. “Net iets onder onze prijs gaan zitten, is natuurlijk een bekende truc. Maar wij hebben het hier niet van nodig, omdat Zolemba voorloper is in onze branche. Steeds meer bedrijven zien hetzelfde gat en proberen dit ook aan te bieden. Kom maar op, wij zijn klaar voor alles.”

Blijven innoveren

Hoewel Zolemba mooie cijfers laat zien, is alleen groei absoluut niet heilig voor Rensen. “Wij willen de beste werkgever van Overijssel worden, hebben een klanttevredenheids-score van 70 en de omzet? Die komt dan vanzelf. Zolang je je maar focust op bijvoorbeeld een makkelijke website waar klanten niet afhaken en laagdrempelig contact met je op kunnen nemen. Of een tracksysteem waar je als klant weet waar jouw order is, ‘live’ mee kan kijken als het gedrukt wordt en ingepakt wordt. Wij zitten vol ideeën en zijn klaar voor de toekomst. Wij blijven innoveren, zodat we onze klanten kunnen blijven verwonderen.”