Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

ViriCiti

Wat: monitoring van elektrische bussen en trucks
Wie: Freek Dielissen, Simon Rijk, Alexander Schabert en Jan-Willem Heinen
Daagt uit: dieselvoertuigen
Sinds: 2012
Omzet (2016): niet openbaar
Medewerkers: 25

ViriCiti ontwikkelt een cloud-based monitoringsysteem waarmee elektrische bussen en trucks verder rijden, vaker ingezet kunnen worden en betrouwbaarder functioneren tegen lagere kosten. Door het gebrek aan real-time inzicht in het verbruik worden elektrische bussen vaak conservatief ingezet en worden de vervuilende dieselbussen nog (te) vaak gebruikt. ViriCiti biedt bedrijven die elektrische voertuigen inzetten maximale inzet van hun batterij en zekerheid dat ze hun bestemming halen.

Stap naar elektrificatie

“Door het bieden van inzicht in elektrische voertuigen, moedigen we bedrijven aan om de stap te maken naar het volledig elektrificeren van hun vloot”, zegt mede-oprichter Freek Dielissen. “Het is anders werken met dieselvoertuigen zoals de industrie gewend is, maar zeker mogelijk en financieel voordelig.” ViriCiti is op dit moment marktleider in Europa en de Verenigde Staten. Dielissen: “We hebben nu 73 klanten wereldwijd, in Nederland gebruiken bijvoorbeeld Qbuzz, Arriva en Schiphol ons systeem. In de Verenigde Staten en Engeland bijvoorbeeld Stanford, Facebook en busfabrikant Gillig. Maar ook in ons eigen land is er nog voldoende groei mogelijk, want in 2025 moeten alle OV-voertuigen zero-emissie zijn.”

Aziatische markt

De volgende stap is om richting het Verre Oosten te gaan en de Aziatische markt te betreden. “We zijn we ons aan het oriënteren op China, een land dat in 2016 op zichzelf alleen al verantwoordelijk was voor 85 procent van de totale elektrische busproductie. Daar ligt veel potentie, maar het is een moeilijke markt om binnen te komen”, zegt Dielissen.