Wat: slimme pakkentassen
Wie: Teun van der Laan
Daagt uit: koffermerken en pakkentassen
Sinds: 2012
Omzet (2016): niet openbaar
Tijdens het eten van sushi viel bij Teun van der Laan het kwartje: de opgerolde sushi zag er prachtig uit, maar het pak dat hij in een tas bij zich droeg oogte rommelig. De ondernemer ontwikkelde daarop vier jaar geleden samen met zakenpartner Robert Hoes de Rollor, een gepatenteerde, kreukelvrije manier om pakken en andere waardevolle kleding te transporteren. Het geheime ingrediënt is een opstaande rand, die scherpe hoeken en kreukels voorkomt.
De Rollor ligt in tientallen winkels in de Benelux, Spanje en in de UK. Met speciale websites voor Japen en Zuid-Korea wordt ook een deel van de Aziatische markt bediend. De goedkoopste versie, de Rollor Essential, gaat voor 69 euro over de toonbank, de Rollor Premium kost 179 euro. Behalve met de losse verkoop van Rollors verdient het bedrijf geld licentie-deals met andere bedrijven, zet het zijn rollen weg bij webwinkels en customizet ze als relatiegeschenk. De Bijenkorf verstuurt kleding in een kartonnen Rollor.
De innovatie pakkenrol trekt de nodige bekijks, vertelde Van der Laan eerder aan Sprout. “De douane is nogal eens nieuwsgierig, of wil ermee op de foto.”